Phantasm - John Ward: Consort Music for five and Six Viols

Eric de Boer | 08 oktober 2009

Het audiofiele muzieklabel Linn Records heeft een naam hoog te houden als het gaat om opnames en producties van muziek. Onlangs bracht het Britse label de door de Jacobeaanse componist John Ward gecomponeerde werken uit. Uitgevoerd door het gezelschap Phantasm, ondersteund door twee gastspelers, op een hybride sacd.

Phantasm- John Ward: Consort Music for five and Six ViolsJohn Ward (1571- 1638) is een wat minder bekende componist, die in het Jacobeaanse tijdperk leefde in en rond Canterbury, waar hij als koorlid ervaring opdeed in de muziek. Later werkte hij (tevens als raadsman) in Londen en Essex. Ward schreef diverse madrigalen (vocale muzieksoort) en muziekstukken voor de Viol (Engels, bij ons beter bekend als Viola da Gamba). Dit soort instrument was met diverse maten en uitvoeringen de voorloper van onze huidige strijkinstrumenten zoals de viool, cello en zelfs de contrabas. De instrumenten hadden zes (later zeven) snaren en werden op de knie bespeeld.

Phantasm is een kwartet van Viola da Gamba spelers, dat werd opgericht in 1994 door Laurence Dreyfus. Omdat het kwartet bestaat uit een internationale bezetting (Groot Britannie, Finland en de Verenigde Staten) is een brede interesse voor oude muziek gewaarborgd en heeft de groep al meerdere prijzen in de wacht gesleept met hun muzikale kunsten. Afgelopen maand nog was Phantasm te zien in Utrecht tijdens het Oude Muziek Festival, waar ze speelden in de twaalfde-eeuwse Geertekerk met uitvoeringen van Ward, Purcell en Jenkins. Phantasm huist in de universiteit van Oxfort, alwaar Dreyfus ook als professor doceert.

De opname van Wards Fantasia-stukken en drie ‘In Nomine’s’ kwamen tot stand in de Wadham College Chapel in Oxford en wordt gekenmerkt door een warme, ietwat smallere akoestiek. Wat prima past bij het soort instrumenten, die vooral op het sacd-gedeelte erg goed tot hun recht komen. De lyriek van Wards manier van componeren is duidelijk hoorbaar en wordt op virtuoze manier vertolkt door Phantasm, die als gastspelers Emilia Benjamin (Viol Consort Concordia) en Mikko Perkola hebben aangetrokken voor de vertolking van John Wards muziek. De uitvoering is uitmuntend en het is goed hoorbaar dat zowel Phantasm als de gastspelers erg goed op elkaar inspelen, wat de muziek naar een harmonisch geheel tilt. Hoewel er van Wards werken geen –voor die tijd- vernieuwende elementen in de muziek te verwachten zijn, hij was eerder erg conventioneel, blijft de cd boeien, al was het maar door het uitstralende plezier van de spelers of de uiterst overtuigende opname.

John Ward: Consort Music For Five or Six Viols is wat mij betreft referentiemateriaal. Qua spel, muziek en niet te vergeten als opname. De coherentie in het samenspel is erg groot en de klank van de oude strijkers geeft een extra dimensie aan het muzikale geheel. De hybride sacd kent een gewone cd-laag, een stereo- en een meerkanaal sacd-laag, waarvan de meerkanaals versie mij het meest kon bekoren. Linn Records biedt deze opname ook aan als High Definition Download in 24 Bit.

Label: Linn Records
Speelduur: 77:54 minuten