Violent Cop

Jan Luijsterburg | 15 oktober 2009

In de serie Koinobori, met klassiekers uit de Japanse cinema, verscheen de debuutfilm van Takeshi Kitano uit 1989. Al gecast als hoofdrolspeler nam hij de regie in een laat stadium over van de bejaarde Kinji Fukasaku, die later nog het supergewelddadige Battle Royale maakte. Kitano schrapte grote delen uit het scenario, wat resulteerde in een behoorlijk onconventionele thriller. De titel is meer dan toepasselijk.

Violent CopKitano speelt de eigenzinnige rechercheur Azuma, type Dirty Harry. Lak aan leidinggevenden, puur handelend op intuïtie: eerst schieten, dan denken. Zijn morele ambivalentie wordt al in de openingssequentie getoond: de ene dader wordt aan huis bezocht en er door intimidatie toe gebracht zichzelf aan te geven, de andere wordt straal voorbij gelopen en met rust gelaten. Menselijk falen is Azuma niet vreemd.

Het eigenlijke verhaal gaat over een poging een drugssyndicaat te ontmantelen. Een actie die gestalte krijgt in een jacht op de Kiyohiro, een psychopaat die er niet voor schroomt zich te vergrijpen aan Azuma’s zwakbegaafde zus. Het verhaal onknoopt zich met veel quasi nonchalant bloedvergieten, een fenomeen dat ook in de Japanse cinema niet geheel onbekend is, om er maar eens een understatement tegenaan te gooien. Helden sterven moeizaam.

Als alle DVD’s in de Koinobori reeks wordt ook Violent Cop vergezeld van een fraai verzorgd, informatief boekje. Tom Mes richt zich in zijn toelichting vooral op het imago van Kitano, in Japan toen al een televisiepersoonlijkheid als de komiek ‘Beat’ Takeshi. Die bekendheid leidde ertoe dat hij als filmregisseur in eigen land lang niet zo serieus genomen werd als in het buitenland, waar hij in het filmfestivalcircuit uitgroeide tot de bekendste filmmaker uit het land van de rijzende zon.

Violent Cop

Met latere films als Hana-bi en Kikujiru gaf hij blijk van meer gevoelige kanten, al bleef het norse, onberekenbare karakter dat hij meestal zelf voor zijn rekening neemt ook altijd elementen in zich houden van de onvergetelijke Azuma.

Japan, 1989
Speelduur: 103 minuten
Regie: Takeshi Kitano