Frank Sinatra – Sinatra & Strings

Eric de Boer | 29 oktober 2009

In 1961 begon de collaboratie tussen Frank Sinatra en Don Costa. Sinatra was in die tijd in topvorm en veelverkopend, de sfeervolle arrangementen die zijn stem ondersteunden werden ook steeds bekender. Vol met evergreens uit het genre leverde Sinatra in 1962 samen met Costa het succesvolle album Sinatra & Strings af.

Frank Sinatra – Sinatra & Strings Deze klassieker is altijd één van de meest markante albums geweest van ‘Ol Blue Eyes, samen met nog enkele albums uit de eerste helft van de zestiger jaren. Met Costa zou Sinatra later ook nog meer producties leveren. De op Mobile Fidelity Sound Lab geremasterde versie levert een bijna hedendaagse weergave. En hoewel de stem van Frank natuurlijk prominent vooraanstaat in de productie, gaat wat mij betreft ook alle lof uit naar de profs bij MoFi, want de arrangementen klinken uiterst natuurlijk en open.

Qua trackbezetting zou Sinatra & Strings nu als ‘veilig’ worden geclassificeerd, terwijl ze in die tijd nog vrij vooruitstrevend waren. Zo is er de wonderschone interpretatie van Arthur Altman’s All Or Nothing At All, in een veel tragere setting dan de bekendere en meer geïmiteerde 1965 versie die tevens van Sinatra’s stembanden kwam. Of tracks als Yesterdays, Misty, Night and Day en natuurlijk Stardust; het album staat van het begin tot de laatste groef vol met heerlijk klassieke ballads. Menig huisvrouw zal indertijd in katzwijm gevallen zijn van de markante stem van Frank op dit album…

Zoals eerder gezegd, de arrangementen op Sinatra & Strings zijn een aanwinst voor de krachtige vocalen van de toen erg productieve Sinatra. Ik kan aan het hele album geen enkel zwak punt ontdekken qua muziek en de productie zou ook in deze tijd voor velen een voorbeeld kunnen zijn. Sinatra & Strings; om te luisteren, als achtergrondmuziek of om eigenaar te zijn van één van de (altijd gelimiteerde) mooiste klassieke remasteringen ooit!

Label: Mobile Fidelity Sound Lab
Speelduur: 41:47 minuten