Sinatra & Sextet - Live in Paris

Eric de Boer | 05 november 2009

“Paris, entends bien!” Als je wordt aangekondigd door Charles Aznavour in het fameuze Lido theater in Parijs, heb je het wel gemaakt en mag je trots zijn. Volgens mij is het Aznavour zèlf die trots is, want hij mag niemand minder aankondigen dan ‘Ol Blue Eyes; Frank Sinatra.

Sinatra & Sextet: Live in Paris (180 grams dubbel LP)Het is Mobile Fidelity Sound Lab gelukt om één van de beste concerten van Frank Sinatra uit de jaren zestig om te toveren in een redelijk aangename luisterervaring. De eerste uitgave van dit concert, pas in 1994 en natuurlijk op cd, klonk namelijk niet echt heel erg goed. De originele mastertapes zijn zo puur mogelijk overgezet op 180 grams vinyl van inmiddels bekende kwaliteit en gelimiteerde oplage.

Wat maakt dit concert nou zo speciaal? Wel, Frank was in die tijd vrij bekend en nòg productiever. Alleen al in 1962 zijn er zes officiele opnames gemaakt. Allen in een andere setting, zo was er het eveneens onlangs op MFSL verschenen Sinatra & Strings, maar ook een samenwerking met Count Basie in hetzelfde jaar.

Sinatra was dus in topvorm en dat mocht iedereen weten…En horen! Dat deze artiest het zich prima kan veroorloven om tijdens het concert kond te doen van het feit dat de uiensoep hem oprispingen geeft of vertaalgrapjes maakt van een wat lager niveau ( “Cherchez la femme, which means in French: why doncha share da broad wit’ me?”) blijkt, want het publiek klapt als tam vee voor alles. Toch staan er op de hoorbaar oudere mastertapes erg fijne muziekstukken, die door het sextet zachtjes worden ondersteund.

Natuurlijk wordt er door Sinatra geput uit onder andere de bekende klassiekers van Gershwin (They Can’t Take That Away From Me), Rogers en Hart (The Lady Is A Tramp) en natuurlijk Sinatra’s voorbeeld Cole Porter (onder andere Night And Day en I Love Paris). De frivole zanger staat hoorbaar te genieten op het podium, geeft een lekkere show weg en verdient zijn applaus zeker.

De opname is vrij goed, gezien de klaarblijkelijke staat van de originele mastertapes. Verwacht niet de kwaliteit van bijvoorbeeld Sinatra & Strings, zo staat Sinatra wat ‘off-centre” in het geluidsbeeld en overstuurt de microfoon zo af en toe. Wat niets afdoet aan de muzikale beleving die door MoFi is vereeuwigd op zwart goud. Voer voor verzamelaars, dus!

Label: Mobile Fidelity Sound Lab
Speelduur: 71:18 minuten