Bach – Six Partitas – András Schiff

Jan Luijsterburg | 19 november 2009

Na een alom bejubelde reeks CD’s met alle pianosonates van Beethoven keert de Hongaarse meesterpianist András Schiff terug naar Bach. In 1983 legde hij de Partita’s al eens met veel succes vast voor Decca. Zijn ontwikkeling heeft zich sindsdien in vele opzichten voortgezet, onder meer door zich ook als dirigent te manifesteren. De nieuwe registratie van ECM laat horen wat dat betekent voor de Partita’s.

Bach – Six Partitas – András SchiffZonder nog een noot gehoord te hebben vallen twee dingen op. Allereerst heeft Schiff gekozen voor een ongebruikelijke volgende. Hij speelt de zes suites niet op nummer, maar in oplopende toonsoort, net als bij Das Wohltemperierte Klavier. Achter elkaar horen we de nummers 5, 3, 1, 2, 4 en 6. Als reden geeft Schiff aan dat deze volgorde, door het eigen karakter van iedere suite, een meer natuurlijke spanningsboog oplevert. Als tweede valt op dat het om een registratie van één concert gaat, gegeven op 21 september 2007. Met een omvangrijk werk als dit een ongelofelijke prestatie, vooral als we de CD’s beluisteren. Van publiek geen spoor, van misslagen of andere technische mankementen al evenmin.

Wat we wel horen is een energieke, doorleefde en maximaal transparante uitvoering. Ornamentering, bij barokmuziek op de piano vaak een heikele onderneming, is bij Schiff volkomen vanzelfsprekend en natuurlijk. Anders dan Glenn Gould of de ook schitterende recente CD van Till Fellner stelt Schiff niet de persoonlijke expressie van de uitvoerder voorop maar de analyse van de noten zelf. Die bevatten bij Bach oneindig veel informatie, waardoor je er naar kunt blijven luisteren en steeds nieuwe dingen ontdekken. Steriel of droog wordt de uitvoering er in ieder geval niet van; dat is ook nauwelijks mogelijk met de ruime, fraai vastgelegde klank van de vleugel. Helemaal geweldig.

Speelduur: 72:12 + 60:48
András Schiff, piano
Label: ECM New Series