Madeleine Peyroux – Somethin’ Grand

Eric de Boer | 17 december 2009

Voor het eerst heeft de Amerikaanse zangeres Madeleine Peyroux een live opname uitgebracht. Op dvd, vol met covers en eigen werk. Aangevuld met leuke extra’s biedt deze dvd een inzicht in het leven van de zangeres en beleeft de kijker een warm en intiem concert.

Madeleine Peyroux – Somethin’ GrandVoor haar dvd Somethin’ Grand heeft Peyroux een club in Los Angeles als plaats van opname gekozen. De intieme setting van het concert geeft een persoonlijke tint aan de opname, waarbij Madeleine op een veelal blauwverlicht podium haar nummers laat horen. Verdeeld in zeventien nummers, de meeste van haar eigen album Bare Bones, enkele nieuwe songs en wat leuke covers met een eigen gezicht, krijgt het publiek een heerlijke dis aan muzikale hoogstandjes voorgeschoteld. Peyroux hanteert naast het zingen ook zelf de gitaar en wordt aangevuld door een zestal musici die met hun muzikale rust de kracht van Peyroux’ stem goed naar voren doen komen. Het lijkt alsof Madeleine geen enkele moeite hoeft te doen om de sfeer te behouden of het publiek stil te moeten krijgen, de aanwezigen hangen de hele show door aan de lippen van de zangeres.

Dat de Franse taal de 36-jarige zangeres evengoed past als de hoed die ze draagt is bekend, toen ze dertien jaar was sleepte haar moeder haar mee naar Parijs, waar Madeleine begon als straatzangeres. Daaruit volgde de professionele muzikale bezigheden zoals we nu van de wat schuwe zangeres kennen. Dat ze met succes haar eigen nummers schrijft en perfectionistisch is (ze stopt een song tijdens het concert en begint daarna overnieuw, maar laat dit ook gerust op de uiteindelijke dvd plaatsen…) en zeker is van haar eigen mening, want een politiek statement op het podium met betrekking tot de nieuwe president wordt in het geheel niet geschuwd. Maar van arrogantie geen spoortje te bemerken.

Heerlijke songs, met afwisselend Frans- en Engelstalige nummers. Voeg daar de vijf extra akoestische tracks toe en een 50 minuten durende BBC-documentaire aan toe en luister naar de prima stereo of meerkanaals DTS tracks en je hebt een prima concertregistratie. Een aanrader voor onder de kerstboom!

Label: Universal/ Decca
Speelduur: Ongeveer 142 minuten