Away We Go

Jan Luijsterburg | 07 januari 2010

Burt en Verona verwachten een kind. Burt’s ouders reageren blij, maar kondigen meteen doodleuk hun vertrek aan naar Belgie. Terwijl het stel juist een aftandse woning betrokken heeft om bij die mensen in de buurt te wonen. Aanleiding voor een tocht langs familie en bekenden, kriskras door Noord-Amerika, op zoek naar een goede plek om zich te settelen. Een opvallend lichtvoetige film van Sam Mendes, de maker van onder meer American Beauty en Revolutionary Road.

Away We GoDie ouders van Burt zijn vreselijk in hun grenzeloze egocentrisme, maar de andere bekenden mogen er ook wezen. Het gaat van asociale cynici naar een buitengewoon zweverige nicht (Maggie Gyllenhaal), normale mensen lijken schaars in Amerika. Montréal komt in de buurt, ondanks traumatische achtergronden. Teleurstellingen hebben nauwelijks vat op de onverstoorbaar optimisten Burt en Verona. Vooral het gemoed van de schlemielige Burt is niet stuk te krijgen. Ze vinden hun heil uiteindelijk dichter bij zichzelf dan ze voor mogelijk gehouden hadden.

Het scenario van het auteursechtpaar Dave Eggers en Vendela Vida, zelf net in afwachting van hun eerste kind, werd geschreven in het drukkende Bush tijdperk. Aan het eind besluit het stel de VS te verlaten. Tijdens het maken van de film stond het land in het teken van de hoopvolle verwachtingen met de naam Obama, en dus werd er gekozen voor een ander slot. De dialogen zijn humoristisch zonder tot een ongeloofwaardig ‘lach of ik schiet’ niveau te vervallen. Aan de gemoedelijke sfeer wordt bijgedragen door de liedjes van singer-songwriter Alexi Murdoch.

Voor de Engelse filmmaker en toneelregisseur Sam Mendes heeft de film, hoewel hij opnieuw de American dream ondermijnt, een ongebruikelijk lichte toon. In de bijgevoegde making of geeft hij aan het als een verademing ervaren te hebben een niet te werken met steracteurs. John Krasinski (bekend uit de Amerikaanse versie van The Office) en Maya Rudolph overtuigen zeer in de hoofdrollen, het speelplezier straalt er van af. Verder is er een reportage over hoe het idee uitpakte het productieproces zo ecologisch mogelijk te organiseren: Green filmmaking.

Away We Go

Het beluisteren van het commentaarkanaal met de regisseur en de scenarioschrijvers is zeer de moeite waard. Mendes weidt uit over filmische aspecten als de verhouding van personages tot het landschap, terwijl Eggers en Vida leuke terzijdes geven over de totstandkoming van het script en de plaatsen waar er van afgeweken wordt.

Verenigde Staten/Groot-Brittannie, 2009
Speelduur: 94 minuten
Regie: Sam Mendes