Charlotte Gainsbourg – I.R.M.

Eric de Boer | 07 januari 2010

I.R.M. is de Franse benaming voor MRI, de bekende scan. Charlotte Gainsbourg vernoemde haar derde album naar de inspiratiebron die ze verkreeg vanuit de geluiden van de vele scans die ze moest ondergaan na een watersportongeluk met interne bloedingen als gevolg. Vreemde titel, maar wel één met een verklaring.

Charlotte Gainsbourg – I.R.M.Even vreemd is het om de lieflijke stem van Charlotte Gainsbourg weer te horen na haar spetterende en tevens bekroonde optreden in Lars von Triers illustere film Antichrist, waarin Gainsbourg onlangs nog als doorgedraaide moeder haar man met zijn been op een nogal onsmakelijke wijze aan een slijpsteen rijgt… Na haar vorige album 5:55 wilde Charlotte eens iets anders, “zichzelf verassen”. Dit is uitgedraaid op een samenwerking met producer/schrijver Beck. Uiteindelijk heeft deze dochter van Serge Gainsbourg het schrijven van alle muziek en vele teksten geheel aan Beck overgelaten.

En dat is hoorbaar, ook. Waar 5:55 nog zoekende was naar een goede match tussen muziek en zang (ondersteund door de heren van Air) is I.R.M. door de toevoeging van Becks werk een juweeltje van een album geworden. De wat lievige meisjesachtige zang van Gainsbourg wordt ook nog eens op andere manieren toegepast (Greenwich Main Time klinkt zo anders dat het qua tekst en stijl niet had misstaan in de filmhuisfilm Juno en daar past de track Me And Jane Doe ook bij), terwijl tracks als In The End of de erg prettige cover Le Chat Du Café Des Artistes weer bekend in de oren klinken. Beck zingt zelf ook mee op de track Heaven Can Wait.

Al met al is I.R.M. een erg prettig album geworden, met als enige kanttekening dat sommige nummers weinig ‘catchy’ zijn. Door de afwisselendheid van de opbouw van de songs en het dieper uitputten van Charlotte Gainsbourgs kunsten als zangeres biedt deze cd een blijvende en aangename indruk. Ook de productie is in orde. Aanrader!

Label: Warner Music
Speelduur: 41:49 minuten
Website: www.charlottegainsbourg.com (met gratis download van de titeltrack!)