London River

Jan Luijsterburg | 10 april 2010

Als je kind zich in een stad bevindt waar een aanslag veel levens eist, ga je als ouder toch even bellen, ook al gaat om een metropool als Londen. Weduwe Elisabeth krijgt haar dochter vanaf het eiland Guernsey niet te pakken, dus reist ze af naar de stad. Het blijkt er te krioelen van de moslims, en dat zijn mensen waar Elisabeth, ondanks de preek in de kerk waar de film mee opent, weinig van moet hebben.

De dochter is niet thuis, maar haar huisbaas, een vriendelijke Islamitische slager, laat Elisabeth binnen. Haar speurtocht brengt haar in contact met Ousmane, een ranke Afrikaan die uit Frankrijk is overgekomen met dezelfde reden als Elisabeth: zijn zoon Ali is na de aanslag ook spoorloos. Elisabeth doet aanvankelijk buitengewoon bot tegen de man, ook als duidelijk wordt dat hun kinderen liefdespartners zijn. Geleidelijk smelt het ijs en bundelen zij hun krachten in een gezamenlijke zoektocht. Samen doorlopen ze de fasen in hun proces, hoop, frustratie, berusting.

Het verhaal is eenvoudig en een tikje moralistisch. Dat is nauwelijks een bezwaar door het fenomenale spel van Brenda Blethyn (Secrets and Lies) en Sotigui Kouyaté. Regisseur Rachid Bouchareb richt zich helemaal op zijn acteurs en slaagt er daardoor in de kijker volledig in te pakken en emotioneel mee te laten leven met het verschrikkelijke leed dat de hoofdpersonen treft.

Het is daarom niet moeilijk te vergeven dat de beeldkwaliteit van deze kleine productie niet overhoudt en het bonusmateriaal wel erg minimaal is.

Alleen hoop ik wel dat Homescreen snel stopt met het plaatsen van een eindeloze reeks trailers voor het beginmenu. Het kunnen bekijken van een film wordt zo een ware hindernisbaan, wat me niet de bedoeling lijkt.

Aanvullende gegevens:

Engeland/Frankrijk/Algerije, 2009
Speelduur: 84 minuten