REVIEWLinn

Linn Uphorik Phonostage


Kilian Bakker | 22 april 2010 | Linn

"A truly universal phono stage", dat is hoe Linn hun nieuwste phono-voortrap omschrijft. De Linn phonotrappen uit het LK tijdperk, zij het intern of extern, waren bijzonder stil maar niet instelbaar. Ivor Tiefenbrun redeneerde namelijk, dat het uitgangssignaal van een klassieke low-output moving coil aftaster (zoals de Linn Troika) tijdens het aftasten van bepaalde passages niet hoger dan enkele microVolts zou kunnen zijn en dat de contactovergangen van de algemeen in phonotrappen toegepaste schakelaars daarom tot desastreus signaalverlies zouden leiden.

Daar zat wat in en het moet gezegd dat de ingangen van aardig wat collega topniveau-phonotrappen uit die tijd (zoals die van Audio Research) ook niet van schakelaars waren voorzien (bij toenmalige ARC phonotrappen werd zilversoldeer en een aantal losse afsluitweerstanden geleverd). De Linn Linto -nu vervangen door de Uphorik- is ondanks die puristische inslag uiteindelijk een ware audiolegende geworden en hetzelfde kan gaan gelden voor de onlangs besproken Urika phonotrap.


(Foto: Audio Excellence)

Men moet zich bij Linn hebben gerealiseerd dat vinylisten liever vrij zijn in de keuze van hun groefspeurneus want de Uphorik breekt met de Schotse anti-instel traditie. Toch heeft men bij Linn de contactovergang-aversie niet geheel losgelaten, getuige de suggestie van de fabrikant om gemaakte schakelstanden door een Linn dealer te laten doorsolderen. Het purisme van dit ontwerp zit hem overigens niet alleen in een extreem grote signaal-ruis aftand maar vooral in de mogelijkheid om een element via een symmetrische toonarmkabel aan te sluiten.

EDITORS' CHOICE