Schubert – Complete Works for Violin and Piano Volume 2

Jan Luijsterburg | 19 juni 2010

Het gaat hard met Julia Fischer. Afgelopen jaren verscheen een flink aantal alom bejubelde opnamen op PentaTone. Dit lijkt de laatste te zijn, de jonge violiste is inmiddels getransfereerd naar Decca, zoals dat gaat met sterren. Niet dat ego’s de muziek in de weg staan: het fenomenale spel op dit tweede deel van Schubert’s werken voor viool en piano is volledig dienstbaar aan de muziek.

Dat ligt namelijk heel kritisch bij deze stukken. Te vlak is meteen saai maar emotioneel bewogen is al snel te romantisch en klef. Fischer en pianist Martin Helmchen weten met aanstekelijk spelplezier de perfecte balans te treffen die deze stukken echt tot hun recht laat komen.

Vioolsonates schreef Schubert (1797-1828) eigenlijk alleen in zijn jonge jaren. Drie van de vier staan op deel 1, de laatste opent deze SACD en stamt uit 1817. Hoewel het levenslustige stuk de titel Duo draagt is de viool duidelijk dominant boven de begeleidende piano.

Dat is in de Fantasia in C uit 1826 anders. Het stuk kwam voort uit de ontmoeting met de Boheemse violist Josef Slavik, maar ondanks op zijn virtuositeit geschreven passages is de balans met de pianopartij meer in evenwicht. De snelle delen zijn buitengewoon energiek, maar het Andantino heeft de aangrijpende somberheid die ook Schubert’s late pianosonates kenmerkt.

Op de DVD die bij haar schitterende opname van de Bach Sonatas en Partita’s  meegeleverd werd vertelde Fischer al dat ze, ondanks haar status als violiste, ook haar pianospel op niveau houdt. Dat ze daarmee niet overdreef was pas te horen in een concert waar ze zowel een viool- als een pianoconcert speelde, en is voor het eerst in opgenomen vorm in de Fantasia voor pianoduo die als een soort bonus op dit album staat. Technisch wederom perfect en buitengewoon muzikaal: Julia had ook een wereldberoemd pianiste kunnen zijn.

Speelduur: 67:04
Sonata for Violin and Piano in A major `Duo`, D. 574 (Op. Posth. 162)
Fantasia for Violin and Piano in C major, D. 934 (Op. Posth. 159)