Barbra Streisand and Quartet – One Night Only

Eric de Boer | 23 juni 2010

Ter ere van de lancering van haar jongste album heeft Barbra Streisand afgelopen jaar een besloten concert gegeven, dat nu ook voor het publiek te verkrijgen is. Het concert vond plaats in de intieme setting van de oude New Yorkse club Village Vanguard en bood een select aantal toeschouwers een unieke avond.

Barbra Streisand and Quartet - One Night OnlyDe avond kende een aantal prominente Amerikaanse bezoekers, die natuurlijk bij naam werden genoemd tijdens het concert. Toch waren er ook zo’n 100 bezoekers/ fans die de toegangskaarten hadden weten te bemachtigen middels een op Barbra Streisand’s website gehouden loting. Dus een kleine 130 gasten pasten net in de kleine club, waar Barbra voor het eerst sinds 1962 weer op de bühne stond op 26 september. Het toen nog ‘verse’ album Love Is The Answer (geproduceerd door niemand minder dan Diana Krall) werd op geheel Amerikaanse wijze aan haar fans en gasten gepresenteerd.

En hoe Amerikaans zo’n show ook is, Streisand is niet alleen aan het zingen, maar presenteert, acteert, grapt en lijkt bij tijd en wijle oprecht aangedaan. Heerlijk, dat iemand na zoveel jaren carrière nog steeds kan stralen, zonder dat de tand des tijds enige vorm van verveling, herhaling of slijtage aan het licht brengt. De nu inmiddels 68-jarige actrice/ zangeres vergastte haar publiek niet alleen op nieuwe songs, maar bracht voor het eerst sinds tijden (decennia) tracks als My Funny Valentine en het mooie Bewitched, Bothered & Bewildered. Voer voor fans, dus. Maar ook het grootse Evergreen en The Way We Were komen aan bod. De eerste met een flinke (democratrische) politieke knipoog naar de ex-president van de Verenigde Staten Bill Clinton, die als persoonlijke vriend van Barbra Streisand met vrouw en dochter prominent aanwezig was op deze avond. Het blijft Amerikaans… Maar ook de geweldig mooie Engels-Frans gezongen track If You Go Away (Ne Me Quitte Pas) -een interpretatie van het origineel van Jacques Brel is- weergaloos en weet ook bij het publiek de gevoelige snaar te raken, gezien de ovatie aan het einde. Een speciale vermelding waardig is de track In The Wee Small Hours Of The Morning.

De in stereo en 5.1 Dolby Digital gemixte dvd kent een meer dan prima geluids- en beeldkwaliteit en is ook te verkrijgen als Blu-ray disc. Natuurlijk zal het grote publiek tijdens de eerste keer afspelen veelal de vergelijking proberen te trekken met het immens veel verkochte live-album uit 1987 One Voice. Deze vergelijking gaat deels op, gezien het professionele karakter van de avond en de perfectionistische manier van optreden van Streisand. Toch zijn tijd, techniek en leeftijd, alsmede invloeden, vooruit geschreden en mag iedere fan (en zelfs jazzliefhebber) zich verheugen in een intieme (beeld-) plaat. Het lukt Barbra Streisand wat mij betreft nog steeds om iedere luisteraar en toeschouwer zichzelf even wereldburger te laten voelen… Wie in 2009 niet tot de gelukkige winnaars van het toegangsbewijs hoorde, kan er nu alsnog bij zijn.

Label: Sony Music
Speelduur dvd: 93 minuten + extra interview met Village Vanguard eigenaresse
Speelduur cd: 66:26 minuten