Troubled Water

Jan Luijsterburg | 26 juni 2010

Deze schitterende Noorse film maakte vorig jaar bij het filmfestival Rotterdam grote indruk, won er op een haar na de publiekspijs, maar het duurde lang eer een distributeur er brood in zag. Gelukkig volgde nog een roulatie in de filmhuizen en is er nu deze DVD, want dit is een film die eigenlijk iedereen moet zien, met een verhaal dat niemand onberoerd laat.

Troubled WaterHet begint met twee opgeschoten jongens die een kinderwagen meenemen. Ze kijken, lopend langs de waterkant, schuldbewust om zich heen, maar de eigenaresse is nergens te zien. Dit deugt duidelijk niet, maar dan schakelen we over naar de gevangenis, waar een van de jongens na acht jaar vrijgelaten wordt uit de jeugdgevangenis. Thomas, vroeger Jan, is nu een rustige, zachtaardige jongeman die prachtig orgel speelt. Hij kan dan ook als organist aan de slag in een kerk in Oslo. De kerk helpt hem aan een gemeubileerde woning en Thomas begint weer voorzichtig onderdeel van de samenleving te worden. Vooral met pastoor Anna en haar zoontje Jens krijgt hij een bijzondere band.

Op een dag bezoekt onderwijzeres Agnes met haar klas de kerk. Zij en de kinderen raken betoverd door Thomas` orgelspel. Maar die betovering is meteen verbroken als Agnes Thomas herkent als een van de moordenaars van haar zoontje. Dan verandert het perspectief van Thomas naar Agnes en zien het verhaal opnieuw, nu vanuit haar zwaar getraumatiseerde ogen. Steeds blijft de vraag: wat is er nu precies gebeurd met het zoontje van Agnes aan de waterkant, de plek waar het verhaal begon en die steeds in fragmenten terugkeert om onontkoombaar in een dramatische ontknoping te eindigen.

Erik Poppe maakte eerder de ambitieuze mozaïekfilm Hawaii, Oslo, volgens Magnolia concept, maar Troubled Water is van een ander kaliber. De film kruipt onder de huid en laat je niet gauw los. Er wordt bijzonder goed geacteerd en de beelden zijn buitengewoon suggestief. Wat de film vooral zo boeiend maakt is dat je als kijker geconfronteerd met tegenstrijdige gevoelens over Thomas, en eigenlijk niet kunt geloven dat zo’n sympathieke jongen, die ook nog eens zulke fantastische muziek maakt, iets ergs gedaan zou kunnen hebben. De muziekfragmenten waarin hij orgel speelt in de kerk zijn bedwelmende hoogtepunten. De interpretatie van de klassieker Bridge over Troubled Water gaat door merg en been.

Noorwegen, 2008
Speelduur: 115 minuten
Regie: Erik Poppe