U2 - 360º At The Rose Bowl

Eric de Boer | 06 juli 2010

Bij sommige bands is er een vast gegeven. Eerst komt er een nieuw album, vaak voorafgegaan door een single. Vervolgens wordt de nieuwe plaat live naar de fans gebracht in de vorm van een tour en vaak nog een festivalconcert of twee. Waarna er de voor de fans (en de portemonnee van de band en de platenmaatschappij) een dvd of blu-ray wordt uitgebracht met de registratie van dezelfde concertreeks.

Dan rijst de vraag of (alweer) een aankoop van een live registratie op een beeldplaat gerechtvaardigd is. In het geval van U2 is dat in ieder geval wel zo. Ter ere van hun in 2009 uitgebrachte album No Line On The Horizon boekte U2’s management diverse plekken in Europa en Noord Amerika waar de altijd gretige fans op alweer een concert getrakteerd konden worden. Het veruit grootste concert dat in de V.S. werd gegeven was in het football stadion The Rose Bowl in Pasadena, California. Maar liefst 28 high definition camera’s filmden op 25 oktober 2009 hoe U2 bijna 100.000 fans ter plaatse en nog eens zo’n 10 miljoen(!) youtube kijkers van ruim twee uur muziek en show voorzagen.

De aanwezige en kijkende fans zagen hoe U2 in het midden van de arena, onder een soort vierarmige klauw voorzien van veel verlichting en beeldschermen het publiek rondom voorspeelde. Met actieve bruggen en veel interactie tussen de band en het publiek was er rondom de band veel te beleven. Vandaar de naam voor deze tour, U2 staat in het middenpunt en straalt het publiek en de wereld hun muzikale boodschap toe. Maar het is niet de immense set die pakt (live of op deze dvd), het is Bono en zijn kornuiten.

Maar liefst 23 tracks kent de dvd, die is afgemixt in pcm-stereo, 5.1 kanaals Dolby Digital en DTS. Van het laatste album komen nummers als titeltrack No Line On The Horizon, Magnificent, Moment Of Surrender, Unknown Caller en I’ll Go Crazy If I Don’t Go Crazy Tonight met aan het einde een leuke verwijzing naar Two Tribes van Frankie Goes To Hollywood. Hiervan maken de vier heren tijdens het optreden wel meer gebruik, zo eindigt het briljante, deels door het publiek gezongen I Still Haven’t Found What I Was Looking For in een vloeiende overgang met Ben E. King`s Stand By Me. De band houdt het interessant op deze manier. Verder op de dvd komen ook nog stukjes Rolling Stones (It’s Only Rock ’n Roll) David Bowie (Space Oddity) en You’ll Never Walk Alone even naar voren, om een paar voorbeelden te noemen. Hoogtepunten zijn tracks als One (ingeleid door een videoclip met Desmond Tutu, natuurlijk mét belangrijke boodschap!), het semi akoestische Stuck In A Moment You Can’t Get Out Of en het door Amazing Grace ingeleide Where The Streets Have No Name (kippenvel, zelfs voor niet-Amerikaanse burgers!). Maar niet alle tracks zijn even goed verwerkt of gespeeld, Beautiful Day is mijns inziens toch wel een misser qua uitvoering en dat er een flinke studiomontage aan deze concertregistratie is toegevoegd wordt duidelijk als je Bono tijdens de track Mysterious Ways wel hoort, maar zijn microfoon ruim een meter van zijn mond wordt gezwaaid in extase… En van backing tracks zal in het geval van U2 volgens mij geen sprake zijn….

Goed, kleine schoonheidsfoutjes als deze maken de beleving van 360º At The Rose Bowl er zeker niet minder om. Als de manier van filmen en monteren je als fan bekend voorkomen, kan dat trouwens wel kloppen. De directie van de camera’s was namelijk in de kundige handen van Tom Krueger, die al eerder met U2 samenwerkte voor de film annex registratie U2 3D. Als het beeld van de mij ter recensie toegestuurde dvd al zo goed is ben ik trouwens best benieuwd naar de beeldkwaliteit van de blu-ray versie. Op de soundtrack is weinig aan te merken, integendeel zelfs. Bono klinkt helder, de muziek is mooi in surround afgemixt en staat als een huis. Evenals de show… Natuurlijk is het eigenlijk niet U2 als band, maar vooral frontman Bono die het concert draagt. Het is zijn charme, zijn charisma en zijn vredesboodschap die zijn fans met de band verbindt! En hoewel voorspelbaar en obligaat bij een U2 concert; zelfs de op deze tijd slaande toespraak voor de track Sunday Bloody Sunday irriteert niet. Wat van de dvd 360º At The Rose Bowl een aanrader maakt!
Respect!

Aanvullende info:
Label: Universal Records