Katie Melua - The House (LP en cd)

Eric de Boer | 20 augustus 2010

Een paar maanden geleden werd de wereld een album van Katie Melua rijker. Mijn recensie van het album eindigde ik met de hoop dat het album snel op vinyl verkrijgbaar zou zijn. Nu moet een hogere macht mijn wens hebben gehoord, want inmiddels ben ik ook verblijd met een recensie-exemplaar van dit album. Niet de bekende of minder bekende bovennatuurlijke krachten hebben mijn wens in vervulling doen gaan, het was AWPromotions, het Nederlandse management en promotiebedrijf dat onder andere Katie Melua in ons land vertegenwoordigt.

De muzikale inhoud van het album is op zwart goud van dezelfde prima kwaliteit als op de eerder geteste digipack cd-versie. Fijne afwisselende popsongs, met William Orbit achter de productie, en een meer verkennend karakter dan op Katie’s voorgaande albums. Leuk is het dat Dramatico Entertainment ervoor heeft gekozen om de cd ook in de verpakking van de enkele 180 grams LP bij te voegen. Gezien de vrij lage verkoopprijs van het album op vinyl is de keuze voor twee maal hetzelfde medium voor de prijs van de enkele cd snel gemaakt, zo lijkt me.

Goed, na de obligate wasbeurt die elke nieuwe LP bij mij ondergaat kan ik niet anders dan vol lof zijn over de LP. De helderheid en diepgang van het medium komt bij sommige albums sterk naar voren en deze plaat is daar een lichtend voorbeeld van. De hierdoor verkregen rust en plaatsing en vergrote dynamiek van instrumenten en zang pakken voor de prettige muziek alleen maar positief uit, welke muziekstijl Katie ook hanteert. En nogmaals; gezien de prijs van deze uitgave kan er geen twijfel bestaan welke de eventuele koper zou moeten kiezen. Een aanrader voor muziek-, hifi- én analoogadepten!

Label: Dramatico Entertainment Ltd.
Speelduur: 45:44 minuten