Iggy And The Stooges – Raw Power (LP)

Eric de Boer | 05 september 2010

Bijna veertig jaar geleden kwam het derde album van Iggy And The Stooges uit. Na ruim twee jaar niets van zich te hebben laten horen werden de fans getrakteerd op een vernieuwde band, die met dit album een blauwdruk afleverde voor de latere punk-rock beweging. In 1997 werd het album opnieuw gemixed op verzoek van Columbia Records. Nu zijn beide versies op LP verkrijgbaar.

Hoewel de toch wel obscure band veel artiestenproblemen hadden met onder andere drugs en drank was het niemand minder dan de toen nog niet zo grote David Bowie die alle neuzen van de band weer dezelfde kant op wist te krijgen. Iggy klonk meer gefocust dan ooit tevoren, de baslijnen waren agressief en er heerste  een zekere coherentie in de muziek. En hoewel de platenmaatschappij eiste dat er op iedere kant van de plaat een ballad stond, wist Iggy dit toch op geheel eigen wijze in te vullen middels de tracks Gimme Danger en I Need Somebody. Bowie was ook verantwoordelijk voor het mixen van de opnames en leverde (met medewerking van Iggy Pop die eiste dat zijn mix van Search And Destroy intact bleef) een rauwe stereomix af waarbij stem en basgitaar duidelijk naar voren kwamen.

En hoewel het album in die tijd niet groots werd ontvangen is het juist de rauwe manier van musiceren die ervoor zorgde dat de plaat in de underground werd omarmd en gold als grondslag voor de punk. Lang nadat de band uit elkaar was gegaan in het midden van de zeventiger jaren. Toen Sony Music in 1997 een geremixte versie wilde uitbrengen kreeg Iggy de keuze om deel te nemen aan dit project, waarbij Bruce Dickinson ook nauw betrokken was. Als hij niet mee zou doen, zo hoorden de luisteraars later, werd het album zonder hem geremixed. Dus van enige dwang was er wel sprake. In mijn optiek klinkt de eerste versie het natuurlijkst, de tweede heeft wat verloren van de charmes. Verwacht van beide versies geen audiofiele of dynamische muziek, maar gewoon de passende lo-fi die de punkrock later volledig zou gaan overnemen. Raw Power is in ieder geval een muzikaal zeer invloedrijke plaat gebleken en zal liefhebbers niet teleurstellen. Raw Power wordt door Music On Vinyl geleverd met een foto-inlay met achtergrondinformatie.

Aanvullende Informatie:
Label: Music On Vinyl/ Sony Music
Speelduur: 33:54 minuten