Kick-Ass

Jan Luijsterburg | 20 september 2010

Zo lang er meer titels verschijnen op DVD dan op Blu-ray Disk zal deze nieuwe drager niet helemaal ingeburgerd raken. Maar als maatschappijen interessante extra’s bij films alleen op Blu-ray beschikbaar stellen, zoals A-film bij de supervermakelijke actiekomedie Kick-Ass doet, wordt het wel moeilijk om als liefhebber niet overstag te gaan.

Voor aan die extra’s toe te komen is er natuurlijk de film zelf, in overweldigend scherpe beeldkwaliteit. Kick-Ass is een soort ‘coming of age’ high-school comedy over nerdy stripliefhebbers die zelf in een stripverhaal terecht komen. Dat gebeurt als verteller Dave besluit om een lullig superheldenpak te bestellen en als een soort superman onder de schuilnaam Kick-Ass het onrecht in de wereld heldhaftig te lijf te gaan. Jammer dat hij niet in het bezit is van de gaven die bij het superheldenschap horen. Bij zijn allereerste actie wordt hij in elkaar geslagen, neergestoken en als toetje overreden. Voordeel is wel dat na een herstelperiode de knappe Katie ineens in hem geïnteresseerd, al is het dan deels omdat ze denkt dat hij gay is.

Omdat iedereen tegenwoordig alles filmt leidt een tweede actie via YouTube tot brede bekendheid. Zo trekt David de aandacht van twee echte superhelden: Big Daddy (Nicolas Cage) en zijn dochtertje Hit Girl. Hun missie is wraak te nemen op maffioso Frank D’Amico. Moet wel eerst zijn hele bende omgelegd worden. D’Amico (Mark Strong) zet zijn zoon in, vermomd als, jawel, nòg zo’n heldentype in strak pakje genaamd Red Mist, om via David rivaal Big Daddy, tevens striptekenaar, te pakken te krijgen.

Kick-Ass is heerlijk over the top, in grofgebekte dialogen, met name Hit Girl kan er wat van, en grotesk geweld dat sterk op de lachspieren werkt. Dit is in alle opzichten een filmversie van een stripverhaal. Na Sin City en meer aan graphic novels gelieerde films als Persepolis en Waltz with Bashir is er bijna sprake van een medium overstijgende trend.

Belangrijkste extra, als gezegd alleen op de Blu-ray versie, is A New Kind of Superhero: The Making of Kick-Ass. In vier niet ondertitelde delen opgesplitst, worden gedurende bijna 2 uur alle details over de totstandkoming  van de film uit de doeken gedaan door het superenthousiaste team. Een genot om naar te kijken. Grootste verrassing is te ontdekken dat het om een puur Britse productie gaat. Men vond het wel geinig om een Amerikaanse film te maken, voortdurend aangeduid als Kick-Arse in plaats van het Amerikaanse èès. Zelfs hoofdrolspeler Aaron Johnson blijkt een Brit, wat je absoluut niet zou denken. De preutse grote Amerikaanse productiemaatschappijen zagen niets in het brutale verhaal met een negenjarig kind dat iedereen voor cunt uitmaakt, zodat de film geheel zelfstandig tot stand kwam. Groot is dan de triomf om het uiteindelijke succes.

Naast de making of is er een docu over het stripverhaal van Mark Miller dat ten grondslag lag aan het verhaal, en dat soms behoorlijk trouw gevolgd werd via storyboards. Op de Britse en Amerikaanse versies staan nog meer extra’s, maar ook in deze vorm is al sprake van een goed gevuld schijfje.

UK/VS 2010
Speelduur: 117 minuten
Regie: Matthew Vaughn