Jan Garbarek & The Hilliard Ensemble - Officium Novum

Jan Luijsterburg | 25 september 2010

De titel van de derde CD die voortkomt uit het opmerkelijke samenwerkingsverband van het in oude vocale muziek gespecialiseerde Hilliard ensemble en jazz saxofonist Jan Garbarek suggereert een vervolg op het succesalbum Officium uit 1993. De toevoeging Novum slaat echter ook op de muziek zelf: dit keer niet louter eeuwenoude klanken, maar ook meer hedendaagse stukken met de nadruk op religieuze muziek uit Armenië.

Belangrijkste bron is de priester en musicoloog Komitas Vardapet (1869-1935), onderzoeker naar de folkloristische bronnen van de Armeense kerkmuziek. Zijn eigen composities hebben krachtige melodieën, die de basis vormen voor de bijzonder vrije bewerkingen en improvisaties van zowel Garbarek als het Hilliard Ensemble.

In het lange stuk Litany wordt een compositie van Nikolai Ketrov, leerling van Rimsky-Korsakov, gecombineerd met muziek van de kleine orthodoxe Kerk van de oud-Rite van Lipovan de Orthodoxe. Een hoogtepunt op dit album.

Er is echt oude Byzantijnse muziek en een compositie van de 12e eeuwse componist Perotin, aan wie het Hilliard al eerder een CD wijdde. Daar staan twee eigen composities van Garabek tegenover die helemaal niet misstaan. Het fraaie Most Holy Mother of God, in 2003 gecomponeerd voor het Hilliard Ensemble door Arvo Pärt, is het enige stuk waarin Garbarek niet te horen is.

Daarmee is het meteen een zeldzaam sereen rustpunt, want de immer jubelende saxofoon is dominant aanwezig op dit album. Ongetwijfeld is de balans met de stemmen natuurlijk in de zin van niet gemanipuleerd, maar vooral in de hoge registers vormt het volume dat Garabek produceert wel een enorm, bijna snerpend contrast met de onthechte mannenstemmen. Wie een meditatief voortkabbelend new age behangetje verwacht: dat is dit dus bepaald niet.

Speelduur: 61:10
Label: ECM New Series www.ecmrecords.com
Distributie: Challenge www.challenge.nl