Eyes Wide Open

Jan Luijsterburg | 10 oktober 2010

Als getrouwde man verliefd worden op een ander, dat geeft per definitie aanleiding tot pijnlijke toestanden en gewetensnood. Als het dan ook nog gaat om een verliefdheid op een man, in een gesloten gemeenschap waar homoseksualiteit taboe is, dan zijn de rapen helemaal gaar. Het overkomt de joods-orthodoxe Aaron als hij net de slagerij van zijn overleden vader overgenomen heeft.

In de stromende regen staat daar Ezri voor de deur, een alleenstaande Talmoedstudent, op zoek naar een religieuze opleidingsplaats. Aaron geeft hem werk en onderdak, ondanks waarschuwingen van geloofsgenoten dat die Ezri al eerder weggestuurd is bij opleidingen en niet deugt. Aaron laat Ezri kennismaken met zijn gezin, naast hem bestaande uit vrouw Rivka en vier kinderen. Hij weet zijn gevoelens voor Ezri lang te onderdrukken, maar geeft uiteindelijk toch toe aan het onvermijdelijke. En dat gaat opvallen. De rabbi houdt Aaron lang de hand boven het hoofd, maar uiteindelijk wordt de druk van de omgeving te groot.

Zonder veel in woorden uit te leggen geeft Eyes Wide Open een intrigerend doorkijkje in het leven binnen een streng religieus milieu. Mannen en vrouwen leven strikt gescheiden, in een beklemmend keurslijf van regels en plichten. Dan hebben de mannen onder elkaar nog het meest lol bij hun religieuze discussies, die soms uitlopen in gezang.

Debuterend regisseur Haim Tabakman laat veel aan de verbeelding over, zeker in de verstilde eerste helft van de film. De statische beelden van sombere gezichten zijn een goed middel om de gemoedstoestand van zijn gereserveerde hoofdpersoon invoelbaar te maken. Hij waakt er ook voor om al te pamflettistisch of ééndimensionaal over te komen. Hoe hypocriet het er in de gemeenschap ook aan toe gaat, Aaron verwerpt zijn cultuur niet. Dit leidt tot een onoverkomelijk dilemma.

Ondersteund door een mooie soundtrack van elektronische ambient klanken heeft Eyes Wide Open een consequent volgehouden ingetogen sfeer, waarbij sentimentaliteit gemeden wordt. De film toont meer dan dat hij analyseert. Maar ja, hoeveel valt er uit te leggen aan de liefde?

Ook in de bijgevoegde making wordt weinig aan analyse of duiding gedaan. Aan de hand van beelden van het opnameproces worden acteurs, producenten en regisseur geïntroduceerd, met onderhoudend resultaat.

Israël/Duitsland/Frankrijk, 2009
Speelduur: 92 minuten
Regie: Haim Tabakman