REVIEW

Bach – Complete Cello Suites – Roel Dieltiens


Jan Luijsterburg | 18 oktober 2010

De zes suites voor cello solo behoren tot de hoogtepunten van het repertoire voor het instrument, dat is niet een uitspraak waar je je een buil aan valt. Iedere cellist van naam heeft ze wel eens opgenomen, velen meerdere malen, want iedereen maakt een ontwikkeling door. De Belgische cellist Roel Dieltiens is ook aan zijn tweede editie toe, en die is in vele opzichten geslaagd.

De populariteit van de suites, allemaal bestaand uit een prelude en vijf dansen, achtereenvolgens een allemande, courante, sarabande, galanteriën (menuetten, bourrée of gavotte) en een gigue, werd ruim een eeuw geleden in gang gezet door Pablo Casals. De stukken werden gecomponeerd tussen 1717 en 1723 toen Bach kapelmeester was in Köthen bij prins Leopold en de gelegenheid had veel instrumentale muziek te schrijven, zoals ook de Brandenburgse concerten en Das wohltemperierte Klavier. Alleen een door zijn vrouw Maria Magdalena uitgeschreven kopie van de manuscripten bleef bewaard, wat tot veronderstellingen leidde dat zij ook een flink aandeel gehad zou hebben in het componeren van deze door veel onduidelijkheden omringde werken.

Een van de bijzonderheden van de stukken is dat ze meerstemmigheid suggereren terwijl de cello over het algemeen slechts één toon tegelijk pleegt voort te brengen. Om de complexe lijnen samen tot zingen te brengen is veel muzikaliteit nodig. Iedere suite is primair bedoeld om een eigen gevoel over te brengen op de luisteraar. De uitvoerder bepaalt in hoge mate of dat lukt. Bij Dieltiens is dat in hoge mate het geval. Hij speelt meer veel gevoel voor dramatiek. Zijn tempo’s liggen vrij hoog, waardoor de muziek danst en de expressiviteit een prettig ongedwongen, maar daarom zeker niet minder intensief karakter geeft.

De opnamen werden gemaakt in het Antwerpse muziekcentrum AMUZ, gevestigd in de voormalige Sint Augustinuskerk. De akoestiek is warm maar direct, zonder dat de bijgeluiden die een oude cello nu eenmaal voortbrengt bij bespeling de overhand krijgen. Het geluidsbeeld is rijk gedetailleerd en erg aangenaam. De combinatie van de briljante, doorleefde uitvoering en de bijzonder fraaie opname maakt deze uitgave tot een van de beste van de zeer vele uitvoeringen die er van deze werken op de markt zijn.        

Aanvullende informatie:
Speelduur: 67:15 + 76:51
Label: Et’cetera
Distributie: Codaex
Website: http://www.explorations.be/ned/default.asp

 

EDITORS' CHOICE