Soul Boy

Jan Luijsterburg | 20 november 2010

Het ontbreekt Afrikaanse landen vaak aan middelen om films te maken. Als er dan met steun van het Hubert Bals fonds van het Filmfestival Rotterdam een workshop georganiseerd wordt waarbij in nog geen twee weken een speelfilm opgenomen wordt verwacht je niet de bijna gelikte visuele pracht van Soul Boy. Het verhaal van een jongen in Kibera, de gigantische krottenwijk van Nairobi.

Abila is een jongen van 14 in een ingewikkelde samenleving die bestaat uit talloze stammen. Abila is een Luo, maar zijn vriendinnetje Shiku is een Kikuyu. Dat probleem valt in het niet bij de ontdekking dat zijn vader in een soort comateuze toestand geraakt is. Hij heeft zijn ziel vergokt. Moeder houdt het op een kater, maar volgens Abila is Nyawawa de dader, een vrouwelijke geest. Samen proberen Abila en Shiku de ziel van Abila`s vader te redden. Daarvoor moeten zeven opdrachten uitgevoerd worden. Met zo’n verantwoordelijke taak wordt je snel volwassen.

Het sprookjesachtige verhaal, waarin mythologie en het moderne leven hand in hand gaan, is mooi, maar Soul Boy overtuigt vooral door de het beeld van het leven in Kibera. Onder supervisie van de Duitse filmmaker Tom Tykwer (Lola rennt, Heaven) maakte regisseuse Hawa Essuman een mooie film met jongeren uit de stad die hopelijk hun opgedane kennis kunnen gebruiken als crewlid bij nieuwe producties.

De gloedvolle en messcherpe beelden in het weidse cinemascope formaat brengen de kleurrijke smeltkroes prachtig tot leven. De snelle montage past daar perfect bij. Goed daarom dat Essuman zich niet liet verleiden tot het oprekken van de film tot een conventionele lengte. Met een speelduur van krap een uur is de film weliswaar kort, maar het voelt passend.

Bij de laatste editie van het IFFR won de Dioraphte Award voor de Hubert Bals Fonds film die het hoogst eindigde in de publieksenquête van het festival. Als extra’s zijn toegevoegd een interview met de regisseuse en een informatieve making of.

Kenia/Duitsland, 2010
Speelduur: 58 minuten
Regie: Hawa Essuman