Bach: Magnificat en cantates

Ferd Op de Coul | 17 november 2010

Het schitterende Arnold Schoenberg Koor uit Wenen excelleert al jaren meer in meesterwerken van Bach en andere groten van de klassieke toonkunst dan in muziek van zijn naamgever Schoenberg, de avant-garde componist van de Tweede Weense School. Of de talloze bewonderaars van het koor daar rouwig om zullen zijn is vers twee. Hoe dan ook: het koor is weer te bewonderen met concerten in twee cantates en het Magnificat van J.S.Bach. Met wereldsterren als solisten en het barokorkest Concentus Musicus Wien onder leiding van zijn oprichter en vaste dirigent Nikolaus Harnoncourt.

Dit concert op dvd, vastgelegd in de fraaie barokke kloosterkerk van de Benedictijner abdij in het Oostenrijkse Melk, is een inmiddels 10 jaar geleden opgenomen live concert, onlangs uitgebracht door ARThaus Musik. De opname omvat de Cantates “Nun komm, der Heiden Heiland” BWV 61 en “Herz und Mund und Tat und Leben” BWV 147, met als stralend sluitstuk het heerlijke “Magnificat” in D, BWV 243.

Van de rigide, streng-wetmatige barok-opvatting van Harnoncourt uit de begintijd van de autentieke uitvoeringspraktijk, nu pak weg  ruim 45 jaar geleden, is in deze vertolkingen gelukkig geen sprake meer. Ook de autentieke speelwijze moet ruimte bieden aan persoonlijke expressieve normen en waarden en op dit punt stelt dit concert bepaald niet teleur. Er wordt prachtig gemusiceerd en gezongen, in een evenwichtig afgewogen balans tussen koor en orkest, al zou een minder omvangrijke bezetting van beide ensembles wellicht een nog transparanter totaalklank hebben opgeleverd dan nu het geval is. Het solisten-team is fantastisch: Christine Schäfer en Anna Korondi, sopranen, Bernarda Fink, mezzo-sopraan, Ian Bostridge, tenor en Christopher Maltman, bas.

Hoogtepunten zijn het grandioze meesterwerk “Magnificat” van Bach en zijn Cantate 147, bekend door het beroemde koraal: “Jesu bleibet meine Freude”. Wat betreft beeld en geluid is deze dvd een nieuwe uitblinker van het ARThaus-repertoire. Een prachtige set met Bachs mooiste Advents-muziek.

Bach: Cantates BWV 61, 147 en Magnificat BWV 243.
Concentus Musicus Wien en Arnold Schönberg Choir m.m.v. solisten o.l.v. Nikolaus Harnoncourt.
ARThaus Musik/ORF-dvd. 101 531.