Rotel RCX-1500 met B&W CM8 luidsprekers


Max Delissen | 28 december 2010 | B&W CM series

Bowers & Wilkins en Rotel horen bij elkaar. Niet alleen omdat de B&W Group Ltd. eigenaar is van het Japanse merk, maar ook omdat het in 1967 opgerichte familiebedrijf een klankmatige signatuur heeft die goed past bij die van het Britse luidsprekermerk. Vandaar ook dat de importeur twee noviteiten (van elk merk één) als set in de luisterruimte van HiFi.nl neerzette voor een recensie. Waarvan akte...



Bowers & Wilkins CM8

De CM-serie van Bowers & Wilkins bestaat uit twee vloerstaanders, twee monitors, twee center-luidsprekers en een subwoofer. Ideaal om een surround systeem mee op te bouwen dus, maar uiteraard ook zeer geschikt voor verschillende stereo-setups. Voor deze review luister ik naar de nieuwe CM8, de kleinste van de twee vloerstaanders. Wat meteen opvalt is de slanke verschijning. De CM8 is een echte driewegluidspreker, meet zonder spikes net geen meter in de hoogte, en geeft door zijn breedte van slechts 16,5 centimeter de indruk dat hij aanzienlijk kleiner van stuk is. De exemplaren in de luisterruimte van HiFi.nl zijn uitgevoerd in Rosenut houtfineer, wat mijns inziens prachtig combineert met de wat bredere, in zijdeglans uitgevoerde zwarte voet. 


 
Techniek

De dubbele woofer is samengesteld uit een mengsel van papier en kevlar, wat een laag gewicht en een uitstekende stijfheid oplevert. De middentoner is zoals gewoonlijk van geweven kevlar gemaakt en geel van kleur. Hij is niet voorzien van een rubberen rolrand. Bowers & Wilkins noemt dit FST (fixed suspension transducer). Een directe montage aan de korf (dus zonder rolrand) bleek namelijk ongewenste resonanties in het kevlar te dempen. Hierdoor klinkt het middengebied volgens Bowers & Wilkins sneller, natuurlijk en opener.


Exploded view van een Bowers & Wilkins FST midrange unit

De hoog-unit heeft een aluminium dome van 1 inch, en is aan de achterzijde voorzien van een klein pijpje dat volgens het door Bowers & Wilkins ontwikkelde Nautilus principe werkt.  Zo’n pijpje maakt dat de dome van de tweeter als het ware een oneindig grote kast achter zich ‘ziet’ wat het impulsgedrag verbetert en vervorming tegengaat. De tweeter is niet voorzien van een beschermende brug, kap of rooster, dus is het toch een beetje oppassen geblazen als zonder front wordt gespeeld. Voor kindervingertjes is zo’n glanzend knopje onweerstaanbaar... De tweeter heeft een opvallende, glanzend metalen montageplaat. De overige units hebben eveneens een blank metalen bevestigingsring. Zonder het frontje geeft dat een wat technische uitstraling, wat in mijn ogen opvallend goed combineert met het klassieke houtfineer van de kast. Maar ik kan me voorstellen dat dit wat gewaagde uiterlijk niet ieders ding is.


Een Bowers & Wilkins wisselfilter

De baspijp is van het door Bowers & Wilkins ontwikkelde Flowport-type. Aan de binnenkant en op de trompetvormige uitstroomkelk van de basreflexpijp zijn kleine putjes aangebracht die turbulentie van de doorstromende lucht minimaliseren. Vergelijk het maar met de putjes op een golfbal die daardoor veel verder geslagen kan worden. Door deze putjes ontstaat minder poortruis en treedt minder compressie in de baspijp op bij hogere geluidsniveaus. De baspijp zit, net als de bi-wiring aansluitterminals, laag aan de achterzijde gemonteerd. Bij de luidsprekers wordt een ‘stop’ van een vrij dichte soort schuimrubber geleverd die in de baspijp gestoken kan worden als het laag wat te overheersend is. Deze stop bestaat uit twee delen; je kunt de kern er uit duwen waardoor een soort ring van schuimrubber ontstaat, die minder dempt dan de dichte stop. Daar ga ik straks nog iets over vertellen, dus lees vooral verder.

MERK

EDITORS' CHOICE