The American

Jan Luijsterburg | 22 januari 2011

Anton Corbijn voelt zich als filmmaker nog steeds een leerling, maar scoorde met zijn tweede speelfilm wel een enorm kassucces, vooral in Amerika. Met dank aan een populaire hoofdrolspeler en een uitgekiende marketingcampagne, want The American is helemaal niet de gelikte misdaadfilm die je op grond van de trailer zou verwachten. Gelukkig maar.

Met zijn debuut Closer, de biografische speelfilm over de zanger van Joy Division, Ian Curtis, bleef Corbijn dicht bij zijn roots als popfotograaf. Dat lijkt bij The American minder het geval, ware het niet dat de film een ode is aan het soort ambachtelijk precisiewerk waar Corbijn wel pap lust. Niet vreemd dus dat hoofdpersoon Jack (George Clooney) zich voordoet als fotograaf, maar eigenlijk is hij huurmoordenaar, met als specialisme het modificeren van vuurwapens.

De film begint in het besneeuwde Zweden, waar een opdracht niet goed afloopt. Jack ziet zich genoodzaakt zijn geliefde te vermoorden, wat hem niet in de kouwe kleren gaat zitten. Na aankomst in een Italiaans bergdorpje krijgt hij instructies van zijn zure opdrachtgever Pavel (Johan Leysen). Jack lijkt zijn edge verloren, en dat is in zijn sector slecht nieuws. De volgende opdracht is dan ook geen moord, maar het vervaardigen van een wapen voor een door Thekla Reuten gespeelde vakvrouw.

In een schilderachtig dorpje waar Jack zich vestigt gaat hij in alle rust aan de slag. Hij komt in contact met de pastoor en een prostituee. De laatste, de knappe Clara, raakt een gevoelige snaar. Hoewel Jack daar niet op uit is komt het tot een nieuwe relatie. Met de afwikkeling in Zweden in het achterhoofd komt Jack voor een dilemma te staan.

Het verhaal, gebaseerd op de misdaadroman A Very Private Gentleman van Martin Booth, is minimalistisch en recht voor zijn raap. Het geeft Corbijn alle gelegenheid visueel uit te pakken met schitterend gecomponeerde shots. In de haarscherpe beeldkwaliteit van het Blu-ray schijfje komen ze perfect tot hun recht. Visueel is het dus voortdurend smullen geblazen, maar ook thematisch heeft de film veel te bieden. Het verhaal van een man die wanhopig probeert zijn leven een nieuwe draai te geven is universeel. Bovendien is de film een mooie pastiche op het western genre. Vooral de klassiekers van Sergio Leone zijn een overduidelijke inspiratiebron, met de lome sfeer en gestileerde shoot-outs.

De uitgave is verrijkt met een boeiend, Engelstalig commentaarkanaal waarop de regisseur een mooi inkijkje geeft in het productieproces en de structuur van het verhaal. De korte making of documentaire is daarvan als het ware een samenvatting, waarbij wel andere betrokkenen aan het woord komen. Jammer is dat je voor de film begint eerst door een stel trailers voor andere films heen moet. Minder problemen heb ik met het feit dat er een complete andere film meegeleverd wordt: de legal thriller Michael Clayton. Enige connectie met The American is dat George Clooney er in speelt, maar dit gegeven paard wordt natuurlijk niet in de bek gekeken.

Verenigde Staten, 2010
Speelduur: 105 minuten
Regie: Anton Corbijn