Solomon Burke – Nothing’s Impossible (LP)

Eric de Boer | 27 januari 2011

Het vijfendertigste album van de King of Rock and Soul kwam afgelopen jaar uit via V2, toen nog niemand enig idee had van het verscheiden van de artiest later in datzelfde jaar. Solomon Burke zijn laatste eigen studioalbum is vanaf eind januari verkrijgbaar op vinyl, met dank aan de samenwerking van V2 en Music On Vinyl.

Wat van het laatste album van Burke meteen een instant classic maakt. Nothing’s Impossible werd de werktitel en uiteindelijk de albumnaam van deze plaat, die nogmaals een poging doet om terug te kunnen slaan naar de eerdere succesvolle soulplaten van de nogal corpulente zanger met zijn goudrode troon. Maar niet alleen het overlijden van Burke maakt dit album speciaal, want dit album kwam tot stand in samenwerking met niemand minder dan Willie Mitchell, die veel samenwerkte met Al Green en verantwoordelijk was voor de productie en mixage van Nothing’s Impossible. Mitchell stierf al eerder in 2010, dus deze LP is in dubbel opzicht een unicum. De muziek op Nothing’s Impossible is Solomon Burke ten voeten uit! Blazers, funky gitaren en basloopjes en het warme, donkere stemgeluid van de zanger, priester en begrafenisondernemer zelf. Lekkere soulnummers als You’re Not Alone, Oh What A Feeling of Everything About You, dat wat meer invloeden van R&B kent. Maar ook de rustige ballads als Dreams of op de Randy Goodrum cover You Needed Me schittert Burke en zijn team van musici.

Denk je tegenwoordig aan het muziekgenre soul, dan mag en kan de naam Solomon Burke niet ontbreken in het synoniemenlijstje. Hoewel de bekende live-optredens de man nog het meeste recht aan blijven doen zijn studio-opnamen als Nothing’s Impossible van groot belang voor de muziekgeschiedenis. Klanktechnisch vond ik de productie van Burke samen met De Dijk trouwens wel beter klinken, deze LP doet wat donkerkleurig aan qua mixage en Hold On Tight klinkt een stuk opener. Maar qua muziek is dit album niet te versmaden! Nothing’s Impossible is vanaf 31 januari 2011 verkrijgbaar op vinyl.

Label: Music On Vinyl
Speelduur: 49:37 minuten