Eva Cassidy – Simply Eva

Eric de Boer | 01 februari 2011

Niets is zo goed voor de platenverkoop van een artiest dan zijn of haar dood. Hoe hard dit gegeven ook moge klinken, het wordt veelal bevestigd door de omzet van albums van een overleden artiest. Maar zelden komt het voor dat een artiest ook echt pas na het uitblazen van de laatste levensadem voor het eerst echt wordt ontdekt wordt. In 1998 was dit echter wel het geval voor Eva Cassidy.

Want toen Eva in 1996 overleed aan de desastreuze gevolgen van kanker op slechts 33-jarige leeftijd werd haar live vertolking van de evergreen Over The Rainbow ontdekt door een Britse radiozender. De rest is bekend, Eva Cassidy heeft met haar eigenzinnige stemgeluid vele harten van luisteraars postuum veroverd. En de platenmaatschappijen hebben daar flink op ingespeeld; bijna alles dat Eva ooit heeft opgenomen is inmiddels wel op cd of lp verschenen.

Althans; tot op heden. Want nu brengt Blix Street Records de verzamelaar Simply Eva uit, dat vanaf vandaag in de schappen van de cd-winkels ligt. En hoewel het een melkkoe lijkt, brengt het album wel degelijk iets nieuws, en niet enkel in de vorm van een nog nooit eerder geproduceerd nummer in de vorm van San Francisco Bay Blues. Het album kent namelijk alleen het stemgeluid van Eva Cassidy en de snaren van haar gitaar, wat een unicum is. Zonder saai of eentonig te worden klinken tracks als Over The Rainbow, People Get Ready en Autumn Leaves intiemer dan ooit tevoren. Waarbij het nog maar eens bewezen wordt dat Eva over een vocaal bereik beschikte waar menig zangeres en luisteraar nu nog steeds kippenvel van krijgt. Nu is niet ieder nummer even geslaagd als het andere (zo de wat opvullend klinkende True Colours en Time After Time van Cyndi Lauper) terwijl het eerder genoemde bluesnummer of de gospel Wade In The Water geweldig klinkt zonder ondersteuning van percussie en elektronische versterking.

Voeg die mate van intimiteit bij een zeer dynamische opname en naar mijn bescheiden mening is Simply Eva voer voor liefhebbers van vrouwenzang, evergreens en niet te vergeten audiofiele luisteraars. Waarbij mijn enige hoop na het horen van dit album bij deze wordt uitgesproken; breng het alsjeblieft ook uit op een goede kwaliteit vinyl en er is een nieuwe referentie geboren die in de komende jaren op hifishows te horen zal zijn. Cassidy blijft ontroeren, ondanks het feit dat ze al 15 jaar dood is. Puur, eerlijk en jammer genoeg verleden tijd…

Label: Blix Street Records
Speelduur: 43:57 minuten