El secreto de sus ojos

Jan Luijsterburg | 15 februari 2011

Een sfeervolle thriller annex liefdesverhaal uit Argentinië, twee jaar geleden goed voor de Oscar voor de beste niet Engelstalige film. Het succes is verklaarbaar: het gaat hier om een degelijke, volgens Hollywoodregels gemaakte film, rijk aan betekenislagen, meeslepend en goed te volgen voor een groot publiek. Mooi maar ook een beetje braaf.

Het verhaal gaat over Benjamin Esposito, een gepensioneerd onderzoeksrechter. Hij schrijft een boek over de zaak die hem zijn hele carrière heeft bezig gehouden: de brute moord op Liliana Coloto in 1974. De recherche maakte er destijds een potje van. Verdachten werden net zo lang bewerkt tot ze bekenden, maar een dader werd niet gevonden. Benjamin en zijn onderzoeksteam (onder leiding van de aantrekkelijke Irene en met een verstrooide dronkelap als assistent) hadden zo weinig vertrouwen in de politie dat ze zelf op onderzoek gingen, met dramatische gevolgen. Hadden ze de dader eindelijk te pakken, lieten de corrupte nieuwe machtshebbers van de junta hem zo weer lopen.

Alles wordt verteld in flashbacks, als de oude Benjamin zijn manuscript laat lezen aan Irene, die hij na lange tijd weer opzoekt. Hun al die jaren sluimerende maar nooit uitgesproken liefde komt steeds meer op de voorgrond te staan. Een ander personage dat door het hele verhaal loopt is de echtgenoot van Liliana, die net als Benjamin nooit meer echt aan een nieuwe relatie begonnen is. Tijd heelt niet alle wonden.

Eigenlijk gaat dit misdaadverhaal over de liefde - het geheim in hun ogen, luidt de titel heel drakerig in het Nederlands -, tegen een politieke achtergrond. Het complexe verhaal wordt in een rustig tempo verteld, waarbij er soms wel wat veel uitgelegd wordt. Regisseur Juan José Campanella, bekend van televisieseries als House en Law & Order, weet precies hoe hij zijn publiek aan het lijntje kan houden en kan laten meeleven met de grote emoties van zijn personages. Dat gebeurt met mooie, bijna glossy fotografie en overnadrukkelijk zwijmelende muziek. Alles in perfecte kwaliteit vastgelegd op Blu-ray, zonder extras.

Er wordt prima geacteerd, met een mooie hoofdrol van Ricardo Darín. De pogingen om met grimewerk de 25 jaar tussen de lagen in het verhaal te overbruggen overtuigen minder: de rimpels ogen niet echt. De wraak van scherpe beelden.

De film duurt eigenlijk een paar minuten te lang. Alle puzzelstukjes moeten helemaal op de plaats, de kijker mag geen vraag meer over hebben, zo lijkt het door Hollywood gedicteerde devies. Dat is jammer.

Argentinië, 2009
Speelduur: 129 minuten
Regie en montage: Juan José Campanella