The Jayhawks – Tomorrow The Green Grass (lp)

Eric de Boer | 19 februari 2011

In de tegenwoordige stortvloed van heruitgaven en audiofiele persingen zijn ook de Jayhawks nu vertegenwoordigd. De band leverde in 1995 hun meesterwerk af met Tomorrow The Green Grass, dat een blauwdruk bleek te zijn voor de typische Americana sound. Nu is voor het eerst sinds ruim vijftien jaar het album verkrijgbaar op vinyl.

Music on Vinyl heeft in de laatste heruitgaven namelijk twee albums van deze band uitgebracht, dit album uit 1995 en het uit 1993 stammende album Hollywood Town Hall. Maar het is vooral het hier gerecenseerde album dat het meest gewaardeerd lijkt te worden. De muziek van The Jayhawks komt voort uit een versmelting van country en rock. De erg toegankelijke sound van Tomorrow The Green Grass was meteen al de garantie voor een succesvolle plaat. Want het album leverde maar liefst drie hits op, te weten Blue, I’d Run Away en Miss Williams’ Guitar. In dit laatste nummer bracht oprichter, zanger en gitarist Mark Olson een tribuut aan zijn toen nog kersverse vrouw Victoria Williams. Zijn liefde voor haar bleek zo groot dat hij niet alleen een tour van de succesvolle band afsloeg voor een reis met zijn eega, hij koos uiteindelijk definitief voor haar en verliet de band.

En hoewel sinds enkele jaren de band weer mag bezitten over de muzikale kunsten van Olson – er komt nog dit jaar een nieuw album van de band uit – is het een geluk dat muziekminnend Nederland als eerste deze audiofiele herpersing bezit. De persing van Music On Vinyl is voorbeeldig qua klank, dynamiek en kwaliteit. Ze mochten dan ook gebruik maken van de originele master tapes. Daar komt bij dat dit album het gewoon verdient om te blijven bestaan, met een fijne mix van toegankelijke gitaarmuziek, sterke teksten en een fijne sound. Het medium maakt het dan ook nog eens mogelijk om met precisie de emotie van dit album over te brengen!

Label: Music On Vinyl
Speelduur: 46 minuten