Ben Webster - The Soul Of Ben Webster (lp)

Eric de Boer | 03 maart 2011

Zo heel af en toe kom je in aanraking met een oude opname die veelal opnieuw is uitgebracht en je tot puur genieten dwingt. Enige tijd geleden ontving ik een herpersing van het audiofiele Speaker Corner Records die sindsdien het plateau van mijn draaitafel weinig heeft verlaten. Ik heb het over een album van Ben Webster uit 1961.

Er zijn talloze opnames uit die tijd die nu nog steeds herontdekt worden en dat is maar goed ook, getuige dit album. Want hoewel de opnametechnieken in de jaren vijftig niet optimaal waren mag The Soul Of Ben Webster zonder meer gerekend worden tot referentiemateriaal voor jazzliefhebbers. Audiofiel in de goede zin des woords, dus. De opnames vonden plaats tussen maart 1957 en juni 1958 waar de tenor saxofoonspeler werd bijgestaan door Harold Ashby, die eveneens sax speelde. Een grote rol op het album was ook weggelegd voor trompettist Art Farmer, die op een levendige manier de tegenklanken voor de saxofoons verzorgde. Ondersteund door een fijne doorlopende mix van piano (Jimmy Jones), bas (Milt Hinton), gitaar (Mundell Lowe) en niet te vergeten het erg strakke drumspel van Dave Bailey is het vooral uptempo jazz dat dit gezelschap ten gehore brengt. Webster, die in 1973 in Amsterdam overleed, hing muzikaal nog steeds naar de grote man Ellington en zijn stijl, maar voorzag zijn eigen werk wel van een duidelijke signatuur. In de jaren vijftig liep ‘The Brute’, zoals hij ook wel bekend stond, tegen veel verzet aan vanwege de vele jonge jazzmusici die op dat moment erg in trek waren.

Maar terugkijkend is dit toch wel één van de albums uit die tijd die het meest kunnen bekoren. Enkel en alleen maar vanwege de wat romantische manier van spelen en de synergie tussen Webster, Ashby en Farmer die duidelijk hoorbaar is. Het plezier van het muziek maken druipt van deze plaat af! Met als meest tastbare track een zeer gevoelig uitgevoerde versie van ‘When I Fall In Love’, een song die begin jaren vijftig door Doris Day bekend werd. Of het snelle ‘Ash’, dat door zijn meeslepende tempo ervoor zorgt dat stilzitten onmogelijk wordt. De dynamiek is voor een plaat uit deze periode groot te noemen en de rust en ruimtelijkheid in de weergave worden daardoor goed ervaren. Een wonderschone persing en dus een aanrader voor jazzliefhebbers!

Label: Verve Records via Speakers Corner Records
Speelduur: 45 minuten
Website