Nina Simone - and Piano! (LP)

Eric de Boer | 31 maart 2011

Niet alleen in deze tijd hebben artiesten vaak ‘moeite’ met het samenstellen van nieuwe en vernieuwende muziek. Ook in de zestiger jaren speelde dit al en moesten artiesten ervoor blijven zorgen dat vooral radiostations hun muziek bleven draaien. Gebeurde dat niet, bleef ook het publiek weg tijdens optredens en stagneerde de platenverkoop. Toch kwam er af en toe muziek uit dat niet in die tijd paste. Music On Vinyl brengt een wel erg gedurfde  plaat opnieuw uit op hoogwaardig vinyl.

Het was niemand minder dan Eunice Kathleen Waymon die onder haar artiestennaam Nina Simone in 1969 haar tweede album Nina Simone And Piano! uitbracht. Ze moest feitelijk opboksen tegen het overweldigende succes van haar eerdere plaat getiteld Nuff Said uit het voorgaande jaar. Waar ze het onverwachte succes van haar eigen hitalbum (door de track Ain`t Got No-I Got Life) weliswaar koesterde, bracht ze op het nieuwe album een geheel eigen klank met minder soul, maar meer emotie!

Want And Piano! swingt niet, het is zelfs niet erg ritmisch. Wat de luisteraar wel krijgt voorgeschoteld is tien tracks met de vrij indringende stem van Nina Simone, die enkel wordt begeleid door een wat simpel klinkende piano. De non-commercie straalt van dit album af, wat ook terug te vinden is in de tegenvallende verkoopcijfers van ruim veertig jaar geleden. Toch kent het album een soort van intimiteit, iets waar de gemiddelde radioluisteraar uit die tijd waarschijnlijk nog niet klaar voor was. Simone was tijdens de opnames in de RCA studio’s haar tijd ver vooruit met tracks als Who Am I? dat gaat over reïncarnatie of de wel heel erg artistieke versie van een origineel nummer dat Jacques Brel heeft geschreven: The Desparate Ones. Toegankelijker werd ze met de Randy Newman song I Think It’s Going To Rain Today en het wat mijmerende Another Spring, waarin de zwarte wortels van de gospelmuziek hoorbaar zijn.

Nina Simone heeft dit album altijd geprefereerd boven de bekende tracks als My Baby Just Cares For Me en wilde om deze muziek bekend staan. Dat is haar tot op heden niet echt gelukt, maar met deze heruitgave wel weer een stapje dichterbij gekomen.

Aanvullende informatie
Label: Music On Vinyl
Speelduur: plm. 35 minuten