El mal ajeno

Jan Luijsterburg | 04 april 2011

Werken met terminale patiënten kan volgens arts Diego maar op één manier: door je eigen gevoel uit te schakelen en je volledig te richten op je technisch handelen. Niet iedereen is het met hem eens. Diego is vervreemd van zijn dochter en staat op het punt van scheiden. Als er een zwangere MS patiënte binnengebracht wordt die door een suïcidepoging in coma raakt is er de minnaar van de vrouw, die Diego confronteert met zijn gebrek aan empathie.

Deze Armand uit zijn ongenoegen over de afstandelijke opstelling van de arts niet op een buitengewoon subtiele wijze. In de parkeergarage van het ziekenhuis schiet hij eerst Diego neer en pleegt vervolgens zelfmoord. Op de operatietafel blijkt Diego ondanks al het bloed ongedeerd. Snel wordt duidelijk dat hij wel iets opgelopen heeft. Hij heeft vanaf de aanslag een gave. Iedere patiënt die hij aanraakt geneest. Ook de relatie met zijn vrouw herstelt. Alleen blijkt zijn geneeskrachtige gave niet te werken bij de mensen die hem het meest na zijn, zoals zijn vader en zijn dochter. Van zijn afstandelijkheid is dan weinig meer over.

Om deze film te appreciëren is het wel een voorwaarde dat je als kijker het idee dat een verhaal geloofwaardig moet zijn los kunt laten. Dit is een sprookje, vol paranormale elementen. Propvol met dik aangezette ziekenhuissoap verwikkelingen die op den duur wel wat murw maken, je raakt bijna in dezelfde gemoedstoestand als Diego aan het begin van het verhaal. Alles ten dienste het centrale morele dilemma.

Debuterend regisseur Oskar Santos kreeg een flinke duw in de rug, doordat Alejandro Amenábar, maker van Agora, Abre les ojos, The Others en Mar adentro als producer zijn naam verbindt.

Dat maakt de intrigerende film, internationaal uitgebracht onder de titel For the Good of Others, nog niet perfect. Lang niet alle personages en verhaallijntjes zijn interessant of functioneel voor het verhaal. Naar het eind wordt het allemaal wel erg overdadig, wat nog wordt versterkt wordt door de overdreven melodramatische soundtrack.

De film staat in goede beeld- en geluidskwaliteit op de DVD. Extra’s ontbreken.

Aanvullende informatie
Spanje, 2010