Peter, Bjorn and John – Gimme Some (LP)

Eric de Boer | 12 april 2011

Door de samenwerking van Music On Vinyl met Cooking Vinyl is het mogelijk dat de Nederlandse perserij ook nieuwe muziek op zwart goud uitbrengt. Zo is onlangs het zesde album van de Zweedse indierockers vrijwel direct na de release op cd ook op LP uitgebracht.

Gimme Some, zoals het album getiteld is, brengt rustige indierock met een sterke hang naar de popmuziek van deze tijd. De Zweden werden vooral bekend door het nummer Young Folks (samen met Victoria Bergsman) dat op het album Writers Block uit 2006 terug te vinden is. Het vorige album Living Thing uit 2009 verkende meer ‘vreemde’ stijlen. Op de jongste plaat is de band teruggekeerd naar een rustiger vaarwater met vrij toegankelijke songs. De drie leden, Peter Morén (vocalen, gitaar en harmonica), Björn Yttling (basgitaar, vocalen en keyboards) en John Eriksson (vocalen, drums en percussie), hebben plezier in hun muziek en trekken zich van commercie weinig aan, zo blijkt.

Gimme Some brengt de luisteraar een lentefris geluid –overigens digitaal opgenomen en niet erg audiofiel- met toegankelijke pop/rocksongs met nog steeds de Indiestroming als leidraad. Of je nu naar de openingstrack Tomorrow Has To Wait of het fijne nummer Eyes luistert, slechte muziek maken de drie heren niet. Hitwaardig is de eerste single Second Chance niet, de band/ platenmaatschappij had beter kunnen kiezen voor het nummer May Seem Macabre. De B-kant rockt wat meer met tracks als Lies en Black Book, maar kent ook zeer toegankelijke nummers als (Don’t Let Them) Cool Off, dat het op festivals wel eens goed zou kunnen doen. Down Like Me is een meer melancholische song die wel erg goed is uitgevoerd.

Met krap veertig minuten brengen de heren niets vernieuwends op de markt. Behalve toegankelijke Indie met een toegankelijk geluid dat leunt op percussie en basgitaar. Slechte tracks kent het album niet, maar wel wat ‘opvulling’ hier en daar. En hoewel het niet erg gebruikelijk is in het genre had de opname/ productie wel wat strakker gekund.

Label: Cooking Vinyl via Music On Vinyl
Speelduur: 37:19 minuten