Katie Melua – With The Stuttgart Philharmonic Orchestra (DVD)

Eric de Boer | 19 april 2011

Katie Melua. De één adoreert haar, de ander kan niet maar wennen aan de zoetgevooisde zangeres. Toch zorgt de zangeres voor overvolle concertzalen, verkoopt elk van haar albums zeer goed en valt haar muziek binnen de gelederen van het auteursteam van Hifi.nl vaak onder de noemer ‘guilty pleasure’. Dramatico heeft onlangs een live-registratie uitgebracht, waarop Katie samen met een heus orkest en haar band een uniek concert ten beste geeft.

De DVD is namelijk opgenomen tijdens het Jazz Open in Stuttgart in 2009. Logisch dus, dat de van oorsprong Georgische Ketevan (Katie) Melua koos voor een speciaal arrangement om de vele bezoekers van het uitverkochte concert te plezieren. De keuze voor het in de regio Baden-Württemberg residerende Stuttgarter Philharmoniker Orkest leek logisch vanwege de plaats van het te houden concert. Toch zijn er wel wat aanpassingen gedaan aan de nummers van Melua. Zo werd de track Spider’s Web compleet overschreven door componist/dirigent Mike Batt. De in Engeland woonachtige 23-jarige schone brengt twintig tracks van haar eerste drie studioalbums ten gehore aan het publiek en geniet zichtbaar, samen met haar band. Tracks van het in 2010 uitgebrachte The House zijn bijna niet vertegenwoordigd, op het mooi vertolkte The One I Love Is Gone na.

Ondanks het ruim bezette Stuttgart Philharmonic Orchestra is het vooral een ondersteunende rol die is weggelegd voor de orkestleden. De band van Katie en zij zelf (al dan niet met gitaar) worden op de dvd het meeste naar voren gehaald. Met af en toe een extra toevoeging van bijvoorbeeld een koperblazer in het nummer Call Of The Search of  een fluitsessie tijdens Toy Collection.  Twee grote schermen achter de in zwarte veren getooide kleine zangeres voegen een extra dimensie toe aan de ambiance die ondanks de immense zaal toch vrij intiem op de toeschouwer overkomt. Aanraders op het album zijn tracks als Thank You, Stars dat erg mooi door het strijkergedeelte van het orkest wordt ondersteund, If The Lights Go Out en Lilac Wine. Of de Janis Joplin cover Kozmic Blues. Het intieme neigt wat meer naar de commercie met het nummer Mockingbird Song, maar wordt weer helemaal goedgemaakt door de aangepaste versie van het nummer Spider’s Web. Ondanks dat Katie’s stemgeluid hier niet helemaal zuiver is. Jammer alleen dat de dvd enkel een (overigens kwalitatief voldoende) PCM-stereosignaal heeft meegekregen in plaats van een goede meerkanaals mixage. Evenals extra’s, die de koper van deze dvd ook moet ontberen. In deze tijd van verwende kijkers mag dat eigenlijk niet aan een beeldproductie ontbreken.

Melua schroomt niet om te bekennen dat ze nog steeds poppenhuizen verzamelt, maar afgezien van haar lievige –bijna maagdelijke- stemgeluid staat ze wel degelijk als volwassen vrouw haar publiek en de kijker thuis in te pakken. Melua is derhalve geëvolueerd van het lieve alledaagse Britse buurmeisje tot een weldoordacht product, wat ze weet en dankbaar gebruikt. En wat let haar? Zolang ze volle zalen blijft trekken, haar muziek zo laat vooruitgaan als op het laatste album en af en toe dit soort concerten blijft geven, zullen velen het met ondergetekende recensent eens zijn dat het hebben van deze guilty pleasure geen straf is, integendeel! Wie Katie Melua dit jaar nog live wil meemaken, kan dat in ons land op 8 juni in de HMH te Amsterdam.

Aanvullende informatie
Label: Dramatico
Speelduur: 89 minuten