Jens Haack – Smokers Lounge

Eric de Boer | 23 april 2011

In een tijd dat iedereen die ook maar een aansteker op zak heeft vrijwel direct wordt verketterd is het best wel gedurfd om een cd uit te brengen met deze titel. Want hoe je het wendt of keert, roken heeft een negatief karakter met zich meegekregen na jaren van diverse campagnes. Toch is het ritueel van het roken van een sigaret, pijp of sigaar een kalmerend iets; het draagt rust uit. Voor die genieters –of liefhebbers van andere geneugten- heeft Challenge Records ‘ter ondersteuning’ dit album uitgebracht.

Jens Haack is onder zijn eigen naam in ons land niet heel erg bekend. Geheel toepasselijk zat deze saxofoonspeler (wat hij al doet sinds zijn dertiende levensjaar) in de band The Cigars en de wat bekendere Deense groep Moonjam. In 1992 werd werk van Haack vereeuwigd op de verzamelaar Songs For Saxophone, wat het best verkopende Deense instrumentale album aller tijden schijnt te zijn. Jens Haack is ook terug te vinden op het instrumentale album Chillout Tribute To Pink Floyd uit 2002. Werk dat in ons land nooit erg bekend is geworden.  Nu brengt de inmiddels al wat oudere saxofonist samen met Mikkel Nordsø, Ben Besiakov en het Deense Nationale Kamerorkest acht easy listening jazztracks op dit nieuwe album ten gehore.

En ik kan me het doel van Haack en zijn muzikale kompanen wel degelijk voorstellen. Het album noopt de luisteraar namelijk tot ontspannen. Vanaf track één tot de laatste noot, na ruim vijftig minuten speeltijd, komt de muziek op zeer ontspannen wijze de luisterruimte in, zonder te overheersen. Haack zijn spel wordt nergens op de acht tracks overdreven buitensporig. De saxofoon, die overigens goed hoorbaar met veel kundigheid wordt bespeeld, overheerst nergens, maar vormt als een warme deken in een rokerige kamer een geheel met de gitaar, de percussie en alle andere instrumenten. Solo’s zijn wel aanwezig, maar de prettige mix van het album, alsmede de verfijnde dynamiek in de productie brengen rust en sereniteit. Verwacht geen lyrische jazz, maar gecontroleerde verfijning. Haack heeft grotendeels geput uit het American Songbook en vertaalde de muziek naar een heerlijke luister-cd die het ook goed op de achtergrond zou doen in een rokerige bar met leren fauteuils in Chesterfieldstijl en de nodige bijpassende alcoholische versnaperingen als cognac of whisky. Hé! Was dat niet juist de intentie van de saxofonist? Missie geslaagd!

Aanvullende informatie
Label: Challenge Records
Speelduur: 54.50 minuten