REVIEW

Review: Billy Joel Piano Man en Turnstiles (sacd)


Eric de Boer | 14 augustus 2016

Dit is een herplaatsing in verband met de Hifi.nl Zomerweek: Muziek >>

Doordrenkt met idealistische teksten, maatschappijkritisch en deels autobiografisch; Billy Joel in een notendop. Twee zeer succesvolle albums uit de jaren zeventig zien hernieuwd het levenslicht op een audiofiel medium. Mobile Fidelity Sound Lab brengt de albums Piano Man en Turnstiles uit op super audio cd.

Geboren en getogen in een bekend deel van New York, The South Bronx, werkte William Marty Joel zich al van jongs af aan op tot getalenteerd musicus en tekstschrijver. Zijn muziek was geïnspireerd op klassiek werk, Ray Charles, de Stones, de Beatles en Otis Redding. Deze brede smaak en de grote interesse voor muziek zorgde ervoor dat Joel op zijn veertiende al lid werd van de bands The Echoes, Atilla en later van The Hassles. Net als zijn vader, die goed piano kon spelen, werd het snaarinstrument met de witzwarte toetsen Billy Joels eerste signatuurinstrument. Zijn succes werd groter en resulteerde in een platencontract bij Artie Ripp`s Family Productions, waaruit in 1971 zijn eerste solo album Cold Spring Harbor voortkwam.

Tijdens een zesmaandse sessie in een pianobar in Los Angeles (waar Billy naartoe was verhuisd) nam Joel een alias aan. Onder de naam Bill Martin speelde hij vaak in de bar en schreef daar het nummer dat decennia later nog steeds als zijn signatuurtrack wordt gezien: Piano Man was geboren. Niet lang daarna kocht Columbia zijn ‘oude’ platenlabel uit en kon Joel het album onder dezelfde noemer als eerdergenoemde track uitbrengen. Nog steeds is dit in de V.S. één van de best verkopende popplaten ooit.

De reissue op sacd door MFSL kent een erg goede sound. Open, breed en diep. Klonk het origineel nog af en toe wat vlak en dunnetjes, is er op deze heruitgave genoeg fundament terug te vinden. Vergelijk de baslijnen in de track Worse Comes To Worst maar met het origineel. Ook het met countryinvloeden doordrenkte openingsnummer Travellin’ Prayer laat dit goed horen. De popmuziek op dit album is toegankelijk, luistert lekker weg en spreekt nog steeds aan. Met als kers op de spreekwoordelijke taart het onvermoeibare nummer waarmee Joel vrijwel altijd zijn concerten afsluit; Piano Man.

Het album Turnstiles werd in 1976 voor het eerst opgenomen door Joel samen met zelfgekozen bandleden. De initiële opnames vonden plaats in de Caribou Ranch, samen met leden van de band van Elton John. Billy Loel was teruggekeerd naar zijn geboortestad omdat hij gedesillusioneerd was door de in L.A. heersende muziekscène. Dat de man ook een stuk kritischer was geworden in de loop der tijd blijkt uit het ontslaan van de toenmalig gevierde producer James William Guercio. Joel nam zelf het heft in handen en produceerde de in New York opnieuw opgenomen plaat eigenhandig.

Op dit album staan tracks als New York State Of Mind (ook een signatuurnummer van Joel en inmiddels veelvuldig gecoverd) en de vooral tijdens concerten goed ontvangen nummers  Prelude/ Angry Young Man en Miami 2017. Op All You Wanna Do Is Dance flirt Joel met funk en reggae, zelfs ondersteund met steel drums . Net als op Piano Man klinkt dit album vrij diep en helder, maar mist net dat beetje stage. Vooral de stem van Billy Joel klinkt wat metaalachtig (wat overigens ook te wijten zou kunnen zijn aan de indertijd gebruikte opname- en mixapparatuur) en is minder plaatsbaar. De wat ‘donkere’ ondertoon op dit album past wel in de tijdsgeest van toen en de piano van Billy krijgt nog steeds een prominente plek in de composities. Het album wordt gecompleteerd met een ballad in de vorm van het nummer James, wat overigens niet het sterkste nummer van het album is. Toch biedt Turnstiles genoeg muzikaliteit om van te genieten en de historische waarde van zowel dit als het hierboven besproken album is groot. Joel verkende hier een breder muzikaal gebied en productieproces. Voor mij persoonlijk blijft Piano Man de favoriet. Voor de liefhebber, in gelimiteerde oplage verkrijgbaar op een audiofiel medium.

Aanvullende informatie:
Label: Mobile Fidelity Sound Lab
Speelduur Piano Man: 43:30 minuten
Speelduur Turnstiles: 36:46 minuten
Website: www.billyjoel.com

EDITORS' CHOICE