REVIEWUltrasone

Ultrasone Edition 8 Limited

Marc Brekelmans | 09 juni 2011 | Ultrasone

Nummer 083 wordt in een schapenleren koffertje afgeleverd. Een in MĂĽnchen geboren wereldburger. Zeldzaam is-ie ook. Al is dat met 887 broertjes en zusjes wereldwijd relatief. Hij is dus Nummer 083 en gemaakt met zeer exotische en exclusieve materialen: Ruthenium, Amerikaans walnotenhout en Ethiopisch schapenleer. Een technisch hoogstandje is hij zeker. Hij valt ook niet in de categorie betaalbaar, het is een exclusief gevalletje dat graag in gezelschap van gelijkgestemden verkeert. Ultrasone Edition 8 wordt hij officieel genoemd, de Limited versie wel te verstaan.

Jammer genoeg heeft Nummer 083 aan mij een kwaaie. Ik houd namelijk helemaal niet van hoofdtelefoons, vind ze onhandig, benauwend en oncomfortabel. Nee, ik ben een echte luidsprekerman. In mijn hele set is geen hoofdtelefoonaansluiting te vinden, nooit gemist ook. Ik heb er wel een, zo’n hoofdtelefoon. Een zeer bekwaam exemplaar zelfs met een gedegen reputatie. Hij staat alleen stof te vangen.

Als importeur Latham Audio me benadert voor een review van Nummer 083 ben ik niet erg happig. “Maar dit is een bijzondere hoofdtelefoon,” bezweert de importeur me. “Probeer hem nou maar!” Ik zwicht en een paar dagen later wordt de Ultrasone Edition 8 Limited via een NAIM Headline hoofdtelefoonversterker en bijbehorende NAPSC voeding aangesloten op mijn installatie.

De Ultrasone `fabriek` - foto Ed Verkerk

Natuurlijk heb ik de meeste hoofdtelefoons inmiddels wel beluisterd, waaronder fraaie exemplaren van AKG, Sennheiser en STAX. Leuk voor even, maar de verliefdheid duurde nooit lang. Als ik de Ultrasone Edition 8 Limited - door mij liefkozend Nummer 083 genoemd - op mijn dunbehaarde schedel plaats zit hij eigenlijk meteen als gegoten. Zelfs de poten van mijn bril gooien geen roet in het eten. Het Ethiopische schapenleer sluit zich zacht rond mijn oren, met juist voldoende druk om niet van mijn hoofd te schuiven, maar los genoeg om lang te kunnen luisteren. Koel is het leer ook. Zelfs na uren luisteren vormt er geen vocht rondom mijn oren. Daarbij is de Ultrasone met zijn 260 gram ook nog eens een relatief lichte hoofdtelefoon. Okee, de eerste barrière is genomen. Nummer 083 mag voorlopig blijven.