Mother and Child

Jan Luijsterburg | 14 mei 2011

Spoorloos, the movie. Mother and Child onderzoekt het thema adoptie vanuit alle perspectieven, maar toch vooral als probleem. De gescheiden verhalen van een moeder en de ter adoptie aangeboden dochter die ze op haar veertiende baarde, en een derde verhaallijn over een kinderloos stel dat een moeizaam adoptieproces ingaat.

Onlangs besprak ik hier de film The Kids are All Right, waarin hetzelfde thema op een totaal andere manier behandeld werd. Speels en licht van toon, waar alles in Mother and Child zwaar en dramatisch is. Behalve het thema is Annette Bening een verbindende factor: zij speelt in allebei de films een belangrijke rol, ook nog allebei van een vrouw met een medisch beroep.

In Mother and Child is ze een verbitterde vrouw die nooit over het verlies van het kind dat ze al zo jong kreeg heen gekomen is. Ze is inmiddels in de 50, zorgt voor haar zieke moeder met wie ze een symbiotische relatie heeft. Door een afstandelijke, bijna agressieve houding houdt ze iedereen op afstand. Een gescheiden collega (Jimmy Smits kennen we nog uit Hill Street Blues) doorbreekt het schild geleidelijk. Als dan ook moeder nog overlijdt kan ze eindelijk aan een eigen leven beginnen. Dat loopt onherroepelijk uit op een zoektocht naar haar kind.

En dat is Elizabeth (Naomi Watts), een rusteloze, ambitieuze juriste die net zo spastisch in het sociale leven staat als haar biologische moeder. Ze treedt in dienst bij het kantoor van de veel oudere Samuel L. Jackson, met wie ze een relatie krijgt. Bij haar is een ongewenste zwangerschap het breekpunt dat haar er toe brengt contact met haar moeder te zoeken. Denk niet dat ze elkaar nu betraand in de armen vallen; het leven heeft meer tragische verrassingen in petto.

Daar raakt ook de door Kerry Washington gespeelde onvruchtbare vrouw in betrokken. Ze doorstaat een bijzonder problematisch auditieproces met een zwangere jongedame die zeer zware eisen stelt aan het stel dat haar kind mag adopteren. Dat haar man het niet trekt tempert de kinderwens niet in het minst, wat leidt tot een wonderbaarlijke ontknoping.

Er wordt erg goed geacteerd, maar tot leven komt het geconstrueerde, melodramatische verhaal niet echt. De sobere, statische filmstijl verraadt de televisie-achtergrond van de maker van onder meer The Sopranos en In Treatment, en de gezwollen muziek helpt ook niet. De als extra bijgevoegde Behind the Scenes docu staat bol van het gebruikelijke stroopsmeren. Allemaal mensen die heel blij zijn met elkaar. Heel anders dan in de film.

VS, 2010
Speelduur: 121 minuten
Regie en scenario: Rodrigo Garcia