Sara K - In The Groove

Jan de Jeu | 18 mei 2011

Ruim twee jaar geleden recenseerde ik voor de laatste maal een album van de Amerikaanse singer songwriter Sara K. De SACD ‘Made In The Shade’ bevatte haar zwanenzang in de vorm van nummers die vrijwel allemaal al eens op een eerder album waren verschenen. Ze eindigde destijds haar carrière, naar verluid alsnog naar aanleiding van het overlijden van haar muzikale partner Chris Jones die drie jaar daarvoor overleden was.

Toen ik enkele weken geleden deze 180 gram vinyl schijf in handen kreeg had ik heel even de hoop dat Sara op haar besluit teruggekomen was en alsnog een nieuwe album uitgebracht had. Het bleek een ijdele hoop. Het gaat om de tweede LP in de nieuwe ‘In The Groove’ serie van het Duitse audiofiele platenlabel Stockfisch Records van Guenter Pauler. Het eerste album uit de serie met deze titel bevatte eerder op (SA)CD uitgebracht werk van de Engelse troubadour Alan Taylor en ook nu gaat het om oud werk.

Kant A bevat vijf in de studio opgenomen composities; twee afkomstig van het eerder genoemde ‘Made In The Shade’ – ‘Sizzlin’ en ‘Don’t I Know You From Somewhere?’- en drie – ‘I Can’t Stand The Rain’, ‘Curtain Calls’ en ‘Streetlight’s On’ – van het album ‘Hell Or High Water’.  Ook op kant B staan vijf songs, ditmaal live opnames. ‘Stop Those Bells’, ‘Water Falls’ en ’(Would You) Break My Heart’ komen van het album ‘Live In Concert – Are We There Yet?’. ‘Gypsy Eyes’ is eerder verschenen op ‘Don’t I Know You From Somewhere?’en afsluiter ‘What Matters’ is terug te vinden op de DVD van de Nautilus Tour die haar in 2002 samen met Chris Jones langs diverse Duitse theaters voerde.

Je kunt je natuurlijk afvragen wie er nog op de zoveelste release van deze op zich stuk voor stuk fraaie songs zit te wachten. Slechts in drie van de tien gevallen gaat het om opnieuw ge-edit materiaal en de echte fan heeft deze nummers waarschijnlijk al meerdere malen in zijn collectie. Toch zou ik een lans willen breken voor deze compilatie op LP. De reden zit hem in die laatste twee letters van de vorige zin. Ze zijn nog niet eerder op LP verschenen en dat maakt deze release bijzonder. Ik ga zelfs nog een stapje verder. Net als bij Alan Taylor het geval was klinken ook de selecties van Sara K.’s ‘In The Groove’ beter dan de digitale voorgangers. Het laag is minder zwaar aangezet en in mijn oren is dit een fraaiere mix waarmee deze zwarte schijf voor mij - en naar ik vermoed voor iedere andere vinyl draaiende fan van Sara K. – meer dan voldoende bestaansrecht heeft.

Aanvullende informatie

GenreSinger songwriter
Format180 gram vinyl