Pearl Jam – Vs. (LP)

Eric de Boer | 26 juni 2011

Een tweede album… Voor veel artiesten een onmogelijke opgave, want vaak word je genadeloos afgerekend op je muzikale progressie door fans die de eerste plaat bejubelden en je concerten bezochten. Laat staan de critici, die met de spreekwoordelijke veer en een potje vers bloed klaarstaan om je de grond in te schrijven. Ook in de jaren negentig was dit aan de orde. Het tweede album van deze grunge rockers uit Seattle viel wel in de smaak en ziet zich nu opnieuw uitgebracht op LP.

Want in de niet aflatende stroom van heruitgaven op 180 grams zwarte schijven  is het album Vs. van Pearl Jam weer te verkrijgen, met dank aan het label Music On Vinyl. Wat mag dit label toch blij zijn met de contacten met Sony/ Epic Records, waar muzikale juweeltjes voor het oprapen liggen. Het label schuwt dan ook geen enkel genre, dus kan ook grunge gerust worden ge-reissued. In 1993 was de Seattle grungebeweging commercieel reeds verspreid over de gehele wereld , in onder andere de vorm van Eddy Vedder en consorten, Nirvana en natuurlijk Alice In Chains. Dus werd dit tweede album met graagte ontvangen door zowel critici als de immer hongerige fans.

Het succes van het debuutalbum Ten uit 1991 had de wegen van artistieke vrijheid al voor de heren vrijgemaakt en dus koos de band voor een meer open, rauwe sound op dit album. Niet alleen heerste er meer variatie tussen de nummers, individuele instrumenten werden beter herkenbaar en de opname (en ook deze persing op vinyl ) klonk beter dan het voorgaande succesalbum. De diversiteit van de muziek op Vs. is prettig, met meer invloeden van funk en een volwassener klinkende Vedder. Niet voor niets stond het album lang op de eerste plaats in diverse hitlijsten, waaronder ook in ons land. Enkele singles van het album waren het akoestische ‘Daughter’, ‘Go’ en natuurlijk ‘Dissident’.

Maar ondanks dat dit album beter en directer klinkt dan de voorganger en zeer succesvol was, staat het nu nog steeds niet zo goed bekend bij het grote publiek als Ten, met eeuwige hits als ‘Alive’, ‘Jeremy’ en ‘Even Flow’. Tracks die nu nog op de radiostations hoorbaar zijn. Wat best jammer is, want Vs. kent erg sterke tracks zoals ‘Rats’ (heerlijke funky grungerock) of een ballad als ‘Elderly Woman Behind The Counter In A Small Town’, dat meer verhalend is geschreven. De LP wordt geleverd in een nette gatefold sleeve met een inlay. Zoals het origineel, zonder titel op de voorzijde. De persing is schoon en vrij dynamisch, zonder overgeproduceerd te klinken. Een muzikale traktatie voor liefhebbers van elektronische gitaarmuziek en fijne composities. En wellicht even tijdloos als de bekendere voorganger…

Label: Music On Vinyl
Speelduur: 46:17 minuten
Website