Snabba Cash

Jan Luijsterburg | 28 juni 2011

De verfilming van het populaire eerste boek van de Zweedse jurist Jens Lapidus, Snel Geld. Ook Stockholm kent een criminele onderwereld. Bij de lucratieve handel in drugs zijn vogels van uiteenlopende pluimage betrokken. Van drie ervan kruisen zich in deze mooi gemaakte, harde misdaadfilm de wegen.

Het gaat om de Zweedse economiestudent Johan Westlund (JW), de Chileen Jorge die aan het begin van het verhaal uit de gevangenis ontsnapt, en Mrada, een Servisch maffialid. JW moet met zijn achtergrond uit het arbeidersmilieu erg zijn best doen om mee te kunnen doen met zijn decadente studiegenoten. Hij werkt als taxichauffeur en verzorgt wat scripties voor anderen, maar ontdekt dat er aanzienlijk meer te verdienen valt in criminele kringen. Wat handige financiële adviezen over het witwassen van drugsgelden geven hem snel aanzien, en hij blijkt ook niet te beroerd ook de handen uit de mouwen te steken.

Op harde wijze leert hij dat beloften in dit milieu niet veel waard zijn. Geld maakt niet gelukkig en wie voor een dubbeltje geboren is wordt nooit een kwartje zijn levenswijsheden die JW ook aan den lijve ondervindt. Zijn minderwaardigheidsgevoel is zo diepgeworteld dat hij, volledig in beslag genomen door de stress van zijn criminele escapades, de oprechte liefde van zijn vriendin kan herkennen noch hanteren.

Snabba Cash heeft een ingewikkelde plot en een hoog tempo. Dat betekent opletten geblazen. De film ziet er bijzonder goed uit, zeker ook de actiemomenten van deze actiethriller overtuigen zeer. Regisseur Daniel Espinosa hanteert een dynamische camerastijl, strakke montage en een stijlvol gevoel voor sfeer, zoals ook te zien is in de aflevering van Den Fördömde die hij verzorgde. Knap is ook hoe hij zonder er veel woorden of  beelden aan vuil te maken de karakters toch van een psychologische achtergrond voorziet, zodat ze voor de kijker gaan leven. Vooral de bleke Joel Kinnaman zet de complexiteit van JW sterk neer.

Als extra zijn interviews met acteurs Dragomir Mrsic en Lisa Henni bijgevoegd. Die blijven erg aan de oppervlakte en leveren niet echt toegevoegde waarde. Een toelichting door de regisseur en hoofdrolspeler had meer voor de hand gelegen. Belangrijker is dat de film in uitstekende beeld- en geluidskwaliteit op de DVD staat.

Zweden, 2010
Speelduur: 119 minuten
Regie: Daniel Espinosa