Sachal Vasandani – HI-FLY

Eric de Boer | 07 juli 2011

Jazz is terug. Van nooit weggeweest voor sommigen, maar voor jongere generaties is er genoeg nieuws te ontdekken. Niet in de laatste plaats biedt internet een breed medium voor jonge artiesten om ‘ontdekt’ te worden, ook de bekende muziek van artiesten als Robbie Williams, Chris Botti, Amy Winehouse of Jamie Cullum draagt bij aan de interesse voor een muzieksoort die zowel veel geschiedenis kent als diversiteit. Ontdekkingen kunnen worden gedaan, mede door de muziek van artiesten als Sachal Vasandani.

Vasandani bracht onlangs zijn derde studioalbum uit op het label Mack Avenue Records, dat in ons land wordt vertegenwoordigd door Challenge Records. De voorgaande albums Eyes Wide Open uit 2007 en We Move uit 2009 zijn mij –nog- niet bekend, maar zijn stijl is een prettige mix van pop- en jazzsongs verpakt in een eigentijds jasje. De vocaal begaafde Sachal heeft in de Verenigde Staten al veel succes mogen boeken en opende voor bekende artiesten als Joan Osborne en Chris Botti. Met zijn jeugdige uitstraling en donkere blik is de jonge man in ieder geval een goed visitekaartje voor de hedendaagse jazzmuziek.

Het album HI-FLY kent twaalf tracks die een redelijke diversiteit bieden aan de luisteraar. Niet alleen door de leuke songs, die deels door Sachal Vasandani zelf zijn geschreven en deels zijn gecovered, maar ook de productie zit zeer goed in elkaar. Wat logisch is, tenminste als blijkt dat de producenten van dit nieuwe album niemand minder zijn dan de veelgeprezen bassist John Clayton en duizendpoot Al Pryor. En dan de prettige afwisseling van swing, ballads, vocal jazz en zelfs een collaboratie met Jon Hendricks, waarmee Sachal op meerdere tracks samen zingt en zich zelfs aan scatten waagt. De opname staat als een huis en is kleurloos en dynamisch. Dus gegarandeerd lekker genieten van nieuwe nummers en covers van tracks als ‘Love Is A Losing Game’ van Amy Winehouse of ‘Here Comes The Honey Man’ van George Gerschwin. De band die Sachal ondersteunt mag er eveneens zijn en hoorbaar is dat de muziek eigenlijk een even grote rol op het album speelt als de vocalen. Toch ben ik van mening dat de stem van Vasandani zo af en toe wat te geforceerd ‘jeugdig’ moet klinken, een gevoel dat me hier en daar bekroop. Maar dat de man kan zingen is een feit en ik verwacht de komende jaren nog meer van hem te gaan horen.

Label: Mack Avenue Records
Speelduur: 47:03 minuten
Website