Poetry

Jan Luijsterburg | 07 juli 2011

Een film uit Zuid-Korea. ‘Ver van mijn bed’ is dan al snel het misplaatste vooroordeel. De warmbloedige films van Lee Chang-dong zijn universele, voor iedereen herkenbare verhalen die zich overal zouden kunnen afspelen, ook dichtbij. Poetry won in Cannes de prijs voor het beste scenario. En terecht, want het bedrieglijk alledaags ogende verhaal van grootmoeder Mija en de moeilijke kleinzoon waar ze voor zorgt zit briljant in elkaar

Mija is op het eerste gezicht een wat deftige oude dame, maar in werkelijkheid moet ze elke cent omdraaien. Onder andere daardoor komt ze wat vreemd over op anderen. Om de huur te kunnen betalen doet ze het huishouden bij een nukkige gehandicapte bejaarde. Ze wast hem liefdevol, maar eigenlijk is het werk veel te zwaar voor haar oude lijf. Daarbij heeft ze ook nog de zorg voor een vreselijke lamstraal van een kleinzoon. Zonder enige vorm van respect laat hij zijn oma voor hem koken en opruimen. Zijn leven lijkt te bestaan uit eten, verveeld televisie kijken en gamen. Als zijn vrienden op bezoek komen gaat zijn deur op slot.

Bij toeval schrijft Mija zich in voor een cursus poëzie. De opdracht is één gedicht te schrijven, maar Mija vindt het lastig om inspiratie te vinden. Diep naar een appel kijken is aardig, maar ze eet hem liever gewoon op. Haar huisarts is bezorgd over haar vergeetachtigheid en laat haar onderzoeken. Als er Alzheimer geconstateerd wordt, vertelt ze dat aan niemand - ook niet aan de dochter met wie ze voortdurend aan de telefoon hangt. Als de kleinzoon iets vreselijks op zijn kerfstok blijkt te hebben, raken de verhaallijnen die vanaf het openingsbeeld van een drijvend lijk subtiel zijn uitgezet in een stroomversnelling. Uiteindelijk komt alles samen in een gedicht dat prachtig van beelden wordt voorzien.

De ster van Poetry is Yun Jung-Hee, de grande dame van de Koreaanse cinema. Na tien jaar afwezigheid keert zij terug en speelt fenomenaal. In een bijgevoegd interview vertelt ze dat ze haar acteren voor deze film volledig opnieuw heeft moeten uitvinden, maar dat de rol tegelijk heel dicht bij haar eigen persoon ligt. De interviewtjes, ook met de regisseur van de ook erg indrukwekkende films Oasis en Secret Sunshine, gaan vergezeld van wat shots achter de schermen.

Zuid-Korea 2010,
Speelduur: 134 minuten
Regie en scenario: Lee Chang-dong