Monsters

Jan Luijsterburg | 08 augustus 2011

Het is goed mis in Mexico. Een zoektocht naar levensvormen in de ruimte liep uit op een mislukte landing, waardoor gebieden “geïnfecteerd” raakten. Grote delen van Mexico zijn afgezet vanwege de enorme, langpotige monsters die er rondlopen. Aan de Amerikaanse grens is een gigantische muur opgetrokken. Zie daar maar eens langs te komen.

De hoofdpersonen van deze spannende film gaan het toch proberen. Fotograaf Andrew Kaulder verblijft in het noodgebied om sensationele plaatjes te schieten. Andrew is niet blij als hij, net nu het spannend wordt, de opdracht krijgt om Sam, de knappe dochter van zijn uitgever, veilig terug in de VS te krijgen. Dat wordt krap want het trekseizoen breekt aan en de boel gaat hermetisch dicht.

Wie een Jurassic Park-achtige film verwacht vol fantastisch geanimeerde wezens komt niet aan zijn trekken. Na de nachtelijke openingsbeelden, waarin het leger de wezens met wapengeweld bestrijdt, duurt het heel lang eer ze weer in beeld komen. Monsters is een roadmovie waarin de monsters slechts de achtergrond vormen voor wat er tussen Andrew en Sam gaat broeien. Bovendien zijn er duidelijke verwijzingen naar misstanden in de huidige wereld, bijvoorbeeld over het vreemdelingenbeleid van de VS.

Gareth Edwards maakte zijn debuutfilm met een budget van 15.000 dollar. Met twee acteurs, Scoot McNairy en Whitney Able, ging hij naar Mexico en filmde waar het uitkwam, zonder iets officieels te regelen. Guerrilla filmen, heet dat. Alle bijrollen werden gespeeld door mensen die terplekke werden gevonden. Er werd veel geïmproviseerd en aan het toeval overgelaten. Alles werd gefilmd met een consumentencamera, zonder kunstmatig licht. De special effects creëerde Edwards thuis op zijn PC met gewone Adobe software.

Ongelofelijk dat het resultaat er ook technisch nog behoorlijk goed uitziet. Natuurlijk, de beelden konden hier en daar scherper, vooral in de donkere passages, en de actie meer spectaculair. Een conventionele werkwijze was echter ongetwijfeld ten koste gegaan van de spontaniteit en had zeker tot een minder origineel en sympathiek resultaat geleid.

Wel is het erg jammer dat het naar verluid erg interessante bonusmateriaal op internationale uitgaven hier weggelaten is. Juist de manier waarop deze film tot stand gekomen is maakt hem interessant, en daarover biedt de Nederlandse uitgave dus geen enkele informatie.

VK, 2010
Speelduur: 90 minuten
Regie, scenario, camera, production design en effecten: Gareth Edwards