Faithless – Outrospective (2LP)

Eric de Boer | 18 augustus 2011

Het is alweer tien jaar geleden dat de Britse dancemuziek een nieuw commercieel vervolg kreeg van het succestrio Faithless. Het muzikale gezelschap had indertijd veel succes en vooral de concerten van Maxi Jazz en de zijnen werden massaal bezocht. Het toenmalige album Outrospective is onlangs opnieuw verschenen op Music On Vinyl, na een decennium lang enkel digitaal verkrijgbaar geweest te zijn.

Na het succes van hun monsterhit Insomnia, dat nog eens nieuw leven werd ingeblazen na het succes van een sterke langspeler getiteld Sunday 8 PM, vele tours en festivaloptredens van de formatie en niet te vergeten de hit God Is A DJ bleef een vervolgalbum niet lang uit. Outrospective was een meer op zang gericht album waarop Maxi Jazz, Sister Bliss en producer Rollo meer toegaven aan de commercie, een breder publiek probeerden te krijgen en wat meer volwassen trachtte te klinken. Meer aandacht dus voor de prekende vocalen van de slanke frontman. Het resultaat van de nieuwe plaat was een flinke hit in de vorm van het nummer We Come One, terwijl het album eigenlijk meer tracks met een grote potentiële dansbaarheid in zich had. Ik noem slechts tracks als Tarantula, Muhammad Ali of Code. De successen van weleer, zoals met eerdergenoemde hit en de bijna obligate live-afsluiter Salva Mea (Save Me) werden echter niet meer bereikt.

Toch is het album een stuk geschiedenis, zeker nu de band niet meer bij elkaar is en eerder dit jaar hun laatste concert ooit gaf in Londen. Omdat het label Cheeky Records gelieerd is aan Sony heeft ook Music On Vinyl de rechten om de back catalogue van de formatie opnieuw uit te mogen brengen. Het platenlabel startte hier al eerder mee met het album Sunday 8 PM en heeft nu dus ook Outrospective aan het flink groeiende assortiment toegevoegd.

Afgezien van de muziek die erg lekker in het gehoor ligt, mede dankzij de toegevoegde vocalen van Dido en Zoe Johnston, is er vrij weinig verschil te horen ten opzichte van de cd van een decennium geleden. Ik vermoed dat de originele masteropnamen enkel digitaal zijn gemaakt, want het medium op vinyl voegt weinig toe aan de luisterbeleving. Daarbij komt dat het mij toegestuurde recensie-exemplaar helaas nogal wat last had van tikjes die na een dubbele wasbeurt nog steeds hoorbaar waren, maar dit kan natuurlijk exemplarisch zijn. De oplettende lezer maakt natuurlijk wel op dat Outrospective enkel voor echte vinylfanaten is bedoeld die het album graag op het 180 grams zwarte medium willen bezitten. Het over twee LP’s verdeelde album wordt geleverd in een nette gatefold sleeve met bedrukte binnenhoezen.

Aanvullende informatie
Label: Music On Vinyl
Speelduur: 57:58 minuten