Rod Stewart en 10.000 Maniacs (LP)

Eric de Boer | 09 september 2011

Het voordeel van het bezitten van een bekend platenlabel is dat je vaak bij speciale opnames en persingen mag en kan komen, die anders stof blijven happen in een magazijn. Mobile Fidelity Sound Lab heeft die eer in de Verenigde Staten en brengt geregeld oude –en af en toe ook nieuwere- muziek uit op een goede kwaliteit vinyl. Onlangs verschenen er weer twee totaal verschillende albums op het verzamellabel van deze maatschappij: Mobile Fidelity Silver Label.

De eerste plaat die mij bereikte was er één uit de vroege jaren zeventig, van niemand minder dan rasartiest Rod Stewart. Zijn album Gasoline Alley uit het eerste jaar van het zevende decennium van de afgelopen eeuw was voor hem een logisch vervolg op zijn succesvolle solodebuut uit het voorgaande jaar. Het leuke van dit tweede album is dat Stewart (nog vers weg uit de band van Jeff Beck) erg herkenbaar is, maar toen nog een ruwe klank in zijn stem had die hij later zou perfectioneren tot zijn signatuurgeluid. De muziek behelst een vrijwel akoestische set met respectvol tot folkachtige geluiden omgetoverde popsongs. Zo is er het Elton John-nummer Country Comfort, inclusief catchy refrein. Ook leuk om te beluisteren is de Bob Dylan-cover Only A Hobo, dat ook qua instrumentale ondersteuning erg fijn uit de persing door MoFi tevoorschijn wordt getoverd. Verder zijn tracks als het wat bekendere It’s All Over Now ( Rolling Stones/ Bobby & Shirley Womack) sterk en overheerst het stemgeluid van Rod Stewart nergens. Van Gasoline Alley op Silver Label mag je geen audiofiele weergave verwachten, zowel de uitvoering als de muziek lenen zich hier ook niet echt voor. Maar dynamiek heerst er zeker, vooral in het werk van de snaren. Samen met invloeden van rock ’n roll, country en zelfs r&b brengt MFSL een verrassend lekkere plaat uit, zeker gezien de leeftijd van de mastertapes. Gasoline Alley wordt geleverd in een net verzorgde gatefold sleeve.

Speelduur: 41:30 minuten

De tweede nieuwkomer op het Silver Label van de masteringspecialisten uit Chicago zijn 10.000 Maniacs. Deze muzikale samenwerking werd opgericht door niemand minder dan Nathalie Merchant en ook deze heruitgave op Silver Label is een tweede album. Getiteld In My Tribe brengt de band een mix van pop met country ten gehore. Tekstueel begeeft het album zich op een maatschappijkritisch vlak. Niet alleen verschoof de Amerikaanse regering naar rechts aan het begin van de Bush-Reagan periode, maar ook zaken als kindermisbruik, alcoholmisbruik, analfabetisme en zelfs het milieu stonden op te tekstuele agenda van 10.000 Maniacs. Dat het album uit 1987 stamt is goed te horen aan de wat dunne productie, die redelijk sprankelend overkomt. De productie van het album lag indertijd in de handen van Peter Asher, die in de zeventiger jaren ook verantwoordelijk was voor producties van onder andere Linda Ronstadt en James Taylor. Op het milieubewuste nummer A Campfire Song zingt R.E.M. frontman Michael Stipe nog even mee. Vreemd genoeg staat de Cat Stevens’ track Peace Train niet op deze analoge heruitgave, wat zou doen vermoeden dat Mobile Fidelity Sound Lab niet een analoge bron gebruikt zou hebben. Het bewuste nummer werd pas weggelaten van het album nadat de tot moslim bekeerde Cat Stevens zich openlijk had uitgesproken tegen Salman Rushdie in 1989. Nathalie Merchant liet de cover toen pas van alle digitale Amerikaanse albums verwijderen. Wellicht een vorm van chauvinisme van het label? Het doet de verzamelwaarde van het album in elk geval geen goed. Wat blijft is een vrij divers en toegankelijk album dat het vooral zoekt in de jaren tachtig schoolrock. Open, toegankelijk en licht verteerbaar, met een flinke linkse inslag. De belofte van het label dat het album de luisteraar enorm zou verrassen met een organische presentatie en een even imposante soundstage gaat helaas slechts deels op.

Speelduur: 46:51 minuten