Fields Of The Nephilim – Elizium (LP)

Eric de Boer | 21 september 2011

Music On Vinyl heeft onlangs één van de meest baanbrekende albums uit het vroege Britse gothic-genre opnieuw uitgegeven op hoogwaardig vinyl. De plaat is afkomstig van één van de voorvaders van het genre, die met hun muziek een blueprint maakten waaraan later de vele stijlen zoals Dark Gothic, emo-gothic en orkestrale gothic zijn ontsproten. Ik heb het over de band Fields Of The Nephilim.

De formatie uit Groot-Brittannië werd in 1984 opgericht door Carl McCoy, Gary Whisker, Tony Pettit en Paul en Nod Wright. Wisker werd al snel na de eerste demo uit datzelfde jaar vervangen door Peter Yates, waarna het eerste langspeelalbum in 1986 verscheen: Dawnrazor. Intussen maakten ook andere bands naam in het genre, waaronder The Sisters Of Mercy. In 1988 verscheen het album The Nephilim, waar de band de meeste hits mee scoorde. Vlak voor het uiteenvallen van de band in 1991 (ze zijn overigens weer bij elkaar in een licht gewijzigde setting) kwam het hier besproken album Elizium uit, waar hun muzikale inspiratie volgens velen een hoogtepunt bereikte.

Het is vooral McCoy geweest die het voortouw in handen nam als het ging om schrijven en vertolking van de muziek en teksten. Afkomstig uit een gezin van Jehova’s Getuigen was de afkeer van de geestelijke oppressie van thuis bij Carl groot geworden en werd de hang naar het duistere en occulte voorzien van een flinke voedingsbodem. Maar de verwerking van deze zaken in de muziek is er wel één die blijk geeft van intellect. Niet zelden worden schrijvers als H.P. Lovecraft of Austin Osman Spare als inspiratie gebruikt voor de teksten. Op Elizium wordt in de track At the Gates of Silent Memory zelfs een in 1920 opgenomen voordracht van het gedicht ‘At Sea’ van Aleister Crowley verwerkt, ooit ingesproken door de dichter zelf. Het album is ook zo opgebouwd, geen snelle riffs of double basskicks, maar duistere poprocktracks met een intro, refreinen en een einde.

De wat vervreemdende zang van McCoy werkt vrij aanstekelijk en ik kan me voorstellen dat de band het ook erg goed gedaan heeft tijdens concerten in de avonduren of in duistere clubs. Met lange, pulserende stukken als Sumerland (what dreams may come) of het intense Wail Of Summer/ And There Will Your Heart Be Also met een Floydiaanse feedbackgitaar en een heerlijke droge baslijn maakten de heren toen (en nu nog steeds) van Elizium een diepe, bijna psychedelische luisterervaring. De productie klinkt niet erg dynamisch maar wel goed genoeg gezien het digitale tijdperk van de productie. Elizium’s derde studioalbum is een stukje geschiedenis dat een zichzelf respecterend liefhebber van alle huidige vormen van het genre eigenlijk niet mag missen in de collectie. Een essentieel stuk rockmuziek met een duistere twist (beslist geen metal, overigens) dat noopt tot vaker luisteren. Geleverd met een goede antistatische binnenhoes en bijbehorende originele inlay. Het is te hopen dat ook de eerste twee albums van de band ook opnieuw uitgebracht worden op vinyl.

Genre: Music On Vinyl
Speelduur: 48 minuten
Website Fields Of The Nephilim