Focus – At The Rainbow (LP)

Eric de Boer | 04 oktober 2011

Het wereldwijd meest bekende muziekgezelschap uit Nederland moet toch wel Focus zijn. Vooral in de zeventiger jaren toonaangevend binnen het genre, zorgde de band van Thijs van Leer en de zijnen voor vele uitverkochte concerten, goedverkopende platen en tijdloze riffs en melodieën. In de reeks Dutch Vinyl Masters brengt Music On Vinyl nu de eerste live registratie van de band opnieuw uit op LP.

Kenners zullen het weten, deze recensie draait om het album (Live) At The Rainbow. Een concert van de vier toenmalige leden van de band in het Londense Rainbow Theatre dat plaatsvond op zaterdag 5 mei 1973. Deze LP heeft een goede reputatie onder muziek- en hifiliefhebbers over de hele wereld, niet in de laatste plaats door de goede mixage in de beroemde Air Studios. Deze heruitgave op 180 grams vinyl bevat naast de bekende hits Hocus Pocus en Sylvia ook nog eens een aantal noemenswaardige uitvoeringen van nummers als Answers? Questions? Questions? Answers? Waarop niet alleen Jan Akkerman’s gitaarspel goed naar voren mag komen, maar ook de kunsten van Thijs van Leer op fluit en hammondorgel er mogen zijn.

Dat Akkerman nog wel eens van de gebaande paden wil afwijken qua gitaarspel doet niets af aan het eensgezinde geluid van Focus uit 1973. Ook het mooie sympho- rocknummer Eruption dat uit zeven delen is opgebouwd klinkt geweldig goed op deze persing. Als het gaat om coherentie mocht Focus in die tijd wel als referentie worden gezien, in elk geval wel op Europees niveau. Ook Bert Ruiter op basgitaar (later Earth & Fire) en de toenmalige drummer Pierre van der Linden kregen een eigen gezicht in het geluid van de band. Hocus Pocus is veel sneller dan op het originele studioalbum maar ook in deze versie erg bekend geworden.

At The Rainbow biedt nog steeds diezelfde luisterervaring die de fans in de jaren zeventig al voorgeschoteld kregen. Een prima live-opname van een band die bestand uit enkel rasartiesten. Dit zijn platen die je als luisteraar opzet om echt lekker van muziek te gaan genieten. De voor die tijd vrij open klinkende productie is vrij goed als het gaat om stage en dynamiek en de muziek van Focus blijft natuurlijk tijdloos. Een geslaagde herpersing, dus.

Label: Music On Vinyl
Speelduur: 44 minuten
Website