Bad Posture

Jan Luijsterburg | 07 oktober 2011

Als iemand vraag wat dat nou voor films zijn die bij het Filmfestival Rotterdam gedraaid worden zeg ik nog wel eens gekscherend: mooie films over jongeren die zich ergens op de wereld stierlijk lopen te vervelen. Dit is er weer zo een. Rondhangen in de lome hitte van Albuquerque, New Mexico. Beetje drugs scoren, graffiti spuiten. Aandoenlijk nihilisme.

Bad Posture, het speelfilmdebuut van Malcolm Murray, is de eerste in de nieuwe reeks 10 to Watch van het label Tiger Releases. Tien festivalfilms uit alle uithoeken van de wereld, die gelijktijdig op DVD en als VOD verschijnen. De meesten draaiden in de Tiger Award competitie of in het festivalonderdeel Bright Future, en werden gemaakt met subsidie van het festival, het Hubert Bals fonds.

Murray bleef voor zijn film dicht bij huis, de plek waar hij opgroeide. Het scenario werd geschreven door hoofdrolspeler Florian Brozek (Flo), en er werd gewerkt met niet-professionele acteurs, die vooral zichzelf bleven. Het is een stel ongelofelijk slome duikelaars, wier dagbesteding het best te beschrijven is als rondhangen. Roken en wat ouwehoeren. Als het woord ‘fuck’ weggehaald werd zou het aantal woorden dialoog zowat gehalveerd zijn. Wanneer er geld nodig is wordt er wat gestolen of gehandeld in drugs. Leven in de brouwerij is er vooral als ze verf hebben om muren of treinen te beschilderen met kleurrijke patronen.

Films over jongeren die zich vervelen willen ook nog wel eens vrij vervelend zijn. Bad Posture is dat niet. Enerzijds heeft Malcolm Murray een fenomenaal oog voor sterke beelden, die in de geweldige beeldkwaliteit van deze dvd mooi tot hun recht komen. Zijn talent is ook mooi zichtbaar op drie van zijn korte films die als extra zijn meegeleverd, onder meer over de skaterswereld.

Verder gebeurt er - heel atypisch - het een en ander in deze vlot gemonteerde film. Flo raakt namelijk een soort van verliefd op een in de context van de film opmerkelijk mooi meisje. Alleen vindt vriend Tray het nodig meteen haar portemonnee te jatten. En haar auto. Maar, wonder boven wonder, ze komen elkaar weer tegen, in een weinig appetijtelijk huis. Daar ontspant zich een typerende dialoog:
So what are you doing here?
I live here.
So thàt’s what you’re doing. Existing.