Les femmes du 6ème étage

Jan Luijsterburg | 13 oktober 2011

Rijke mensen zijn saai. Voor het echte leven moet je op de armetierige zolderverdieping zijn, waar de Spaanse dienstmeiden wonen. Als effecthandelaar Jean-Louis, al verliefd op de nieuwe huishoudster Maria, dat ontdekt betrekt hij zelf een kamertje boven zijn eigen appartement.

Les femmes du 6ème etage is een romantische zedenkomedie, gesitueerd in Parijs anno 1962. De toon is nostalgisch en lichtvoetig. De personages zijn sterk uitvergroot, er is duidelijk niet geprobeerd een realistisch verhaal te vertellen.

Een goed gekookt ei, dat is zo ongeveer het belangrijkste wat Jean-Louis (Fabrice Luchini) van het leven verwacht. Als de door zijn vrouw ingehuurde nieuwe huishoudster – de oude is na jaren trouwe dienst op onbehouwen wijze weggepest  – in staat blijkt zijn eitje na drie en een halve minuut uit het kokende water te halen heeft ze zijn hart al zo ongeveer gestolen.

Zoals het hoort in een klucht spelen misverstanden een grote rol in de plotontwikkeling. Jean-Louis` naargeestige vrouw Suzanne (Sandrine Kiberlain) is er van overtuigd dat hij haar bedriegt met een heel andere vrouw dan de huishoudster. Als blijkt hoe de vork in de steel zit zijn de twee arrogante zoons nog het meest verbijsterd. Hun vader met een Spaanse werkster!

Een dergelijk spel met vooroordelen kan gemakkelijk flauw uitpakken. Regisseur en scenarioschrijver Phillippe Le Guay weet kolder en drama echter knap in balans te houden, zodat Les femmes du 6ème etage uitpakt als een bijzonder onderhoudende film die aangenaam wegkijkt. Het succes dat de film vooral in Frankrijk had kan gezien worden als een blijk dat luchtige niemendalletjes in een behoefte voorzien.

De DVD heeft hier en daar flink last van ghosting artefacten, maar de kleuren zijn warm en de beelden scherp maar sfeerrijk. Extra’s zijn er niet.

Frankrijk, 2010
Speelduur: 100 minuten