Antelope Audio Zodiac+ DAC

René van Es | 20 november 2011 | Fotografie Fabrikant

Eerlijk is eerlijk: had u mij voor de AV-NU 2010 show gevraagd of ik ooit had gehoord van Antelope Audio en het werk van Igor Levin dan had ik ontkennend moeten antwoorden. Geen idee of dat een schande is, want Igor Levin is het meest bekend in studio`s en andere plaatsen die vallen onder de noemer `professionele audio- en beeldprocessing`.

Uit Music Emotion - Maart 2011
Noot van de redactie: binnenkort gaan we ook met de Zodiac en Zodiac Gold aan de slag!

Tot nu toe was hij nauwelijks bekend bij de muziekliefhebber thuis, ook niet bij mij. Antelope Audio heeft wereldfaam verworven met hun kloksystemen voor studio’s. Daarbij moet u zich voorstellen, dat één enkele masterclock door de gehele studio elk digitaal apparaat voorziet van een ultranauwkeurig kloksignaal. De synchronisatie tussen de digitale bronnen, mengtafels en opslagmedia wordt hierdoor mogelijk gemaakt en de jitterwaarden verminderen drastisch.

Thuis kennen we dat nauwelijks, al zien we wel dat op sommige kostbare spelers en converters een kloksignaal-ingang aanwezig is. Normaliter halen we de klok uit de bron zelf (speler, loopwerk, pc, etc.) en houden die intern of brengen het kloksignaal met de datastroom via een S/PDIF uitgang naar een externe digitaal/analoog-converter. Antelope Audio heeft met hun kennis van digitale systemen de logische stap gezet van het uitsluitend leveren van masterclock- oplossingen naar het daarnaast uitbrengen van eigen digitaal/analoogconverters.

Gezien de stijgende populariteit van de pc of NAS als muziekbron zijn dac’s weer hot en zo komt Antelope Audio met hun reeks Zodiac converters ineens onze huiskamer binnen. Bovendien hebben we te maken met oudere cd-spelers die een upgrade kunnen gebruiken in de vorm van een externe dac, verder met DAB radio, iPod en iPad, digitale tv-ontvangers, enzovoort. Allemaal digitale bronnen die vaak intern niet beschikken over een hoogwaardige digitaal/ analoog-conversie, laat staan over een behoorlijke analoge uitgang.

Klik hier voor de iPad vriendelijke versie